22.02.2023

The Fabelmans: Steven Spielberg mixt coming-of-age en huwelijksdrama in meesterlijke nostalgietrip (recensie)

Steven Spielberg wilde al meer dan twintig jaar terug het verhaal van zijn jeugd vertellen, maar hij aarzelde omdat zijn ouders nog leefden. Na het overlijden van zijn moeder in 2017 begon hij met zijn vaste scenarist Tony Kushner (Munich, Lincoln, West Side Story) aan het scenario dat uitmondde in The Fabelmans, een mix van coming-of-age en huwelijksdrama.

De film schiet uit de startblokken zoals je dat kunt verwachten van een filmregisseur die zijn eigen verhaal vertelt: aan de ingang van een bioscoop.  Sammy Fabelman (de gefictionaliseerde versie van de jonge Spielberg) krijgt zijn cinemadoop met The Greatest Show on Earth, de spektakelfilm van Cecil B. DeMille. Een overweldigende ervaring voor de jongen, maar er is één scène die hem helemaal van streek maakt: de ontsporing van een trein. Sammy reconstrueert het fragment met zijn speelgoedtreintjes en dankzij een camera die zijn moeder (Michelle Williams) hem geeft, kan hij de crash opnieuw en opnieuw beleven.

Spielbergs enorme talent komt tot uiting wanneer hij er probleemloos en bliksemsnel in slaagt om zijn enthousiasme voor cinema over te brengen bij de toeschouwer. Tegelijk weet hij ook op briljante wijze die liefde te koppelen aan de huwelijkscrisis van zijn ouders. De jonge Sammy leert immers dat cinema schijnbaar onzichtbare dingen naar de oppervlakte kan brengen. Bovendien gaat The Fabelmans over Joodse identiteit en antisemitisme. Ook dat weet Spielberg – mogelijk door de samenwerking met Kushner – mooi in het verhaal te integreren.

Hoewel de film veel ernstige thema’s aansnijdt, wordt het nostalgisch-bittere perfect gecounterd door de nodige komische momenten. Zo ontdekt Sammy (Gabriel LeBelle) het geheim van kussen via een wel heel bijzonder meisje en krijgt hij een bizarre filmles van een beroemd regisseur (vertolkt door een andere beroemde cineast). Interessant is ook de tegencasting van Seth Rogen als Sammy’s ‘oom’.

The Fabelmans is Spielbergs oprechte liefdesbrief aan de cinema, maar vooral aan de ouders die hij als kind vaak niet begreep. Verplichte kost voor alle échte fans.

Steven Spielberg blikt in dit nostalgische portret terug op zijn jeugd en treedt zo in de voetsporen van Federico Fellini (Amarcord), Ingmar Bergman (Fanny & Alexander), Alfonso Cuarón (Roma) en Kenneth Branagh (Belfast).

Regie Steven Spielberg
Cast Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen
Speelduur 2u31