17.06.2015
The Duke of Burgundy
Peter Strickland is een geval apart. Toen hij een royale som erfde, investeerde de Britse scenarist-regisseur het niet in een of ander Londens huis. Nee, hij trok met het geld naar Roemenië en schoot daar Katalina Varga. Dat zijn eerste langspeler een bucolische wraakthriller was, gaf meteen aan wat de man voor ogen had: het perverteren van genres.
Ook Stricklands volgende project paste perfect in dat plaatje. In Berberian Sound Studio gebruikte hij de kenmerken van de giaollo – het soort hypergestileerde thriller dat in het Italië van de jaren zeventig als paddenstoelen uit de grond schoot – als bouwstenen voor een psychologisch portret. De film had ondanks zijn hoogstaand camerawerk en vernuftig sound design te veel van een intellectualistische spielerei.
The Duke of Burgundy is in hetzelfde bedje ziek. Na Toby Jones is het ditmaal Sidse Babett Knudsen die voor de nodige star power zorgt en deze keer wordt de mosterd bij de erotische cinema van de seventies gehaald. De Borgen-actrice kruipt in de huid van de ene helft van een lesbisch koppel dat zich aan allerlei SM-spelletjes waagt.
Voordat je echter alles laat vallen en richting bioscoop rent: opwindend kan je het eindresultaat niet noemen – tenzij je geilt op films vol uitmuntende technische aspecten. Van naakt of ander zinnenprikkelende elementen is amper sprake en het sadomasochistische aspect wordt na verloop van tijd wel heel repetitief.
Op zich is er niks mis met een stevig potje genregemanipuleer en het is overduidelijk dat Strickland niet op stimulerende softporno maar op een averechts relatiedrama mikt – “Ik wil tonen wat er ná het orgasme gebeurt”, vertelt hij in het Vertigo-zomernummer. De cineast botviert echter vooral zijn eigen lusten en laat zijn partner, de bioscoopbezoeker, grotendeels in de kou staan.
Meta-masturbatiecinema, quoi!
>>KLAP
De derde langspeler van cultcineast Peter Strickland (Berberian Sound Studio) is het perfecte Fifty Shades of Grey-antigif. Een hypergestileerd relatiedrama waarin sadomasochisme als bevrijdend in plaats van angstaanjagend wordt weergegeven. Met Borgen-ster Sidse Babett Knudsen in de hoofdrol.
Regie Peter Stickland
Cast Sidse Babett Knudsen, Chiara D’Anna
Speelduur 1u44
Vanaf 17 juni in de bioscoop