Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

20.04.2021

Seth Rogen plant door Buster Keaton en Jackie Chan geïnspireerde actiekomedie

door Vertigo

Seth Rogen heeft onthuld dat hij al vijf jaar samen met zijn This Is the End– en The Interview-scenarist Evan Goldberg aan een actiefilm genaamd Escape werkt en dit jaar aan de opnames wil beginnen.

Escape wordt beschreven als een grote actiefilm geïnspireerd door Buster Keaton en Jackie Chan met Rogen in een van de hoofdrollen. De plot is voorlopig een geheim. Rogen zegt dat het de bedoeling is dat het project geen dialoog bevat en ontstaan is vanuit het idee om mensen zonder woorden te doen lachen.

Volgens Rogen herinnert het publiek zich namelijk enkel de fysieke grappen uit zijn komedies. Als voorbeelden noemt hij de scène uit Pineapple Express waarin James Franco’s personage zijn voet door de voorruit van een auto duwt en de scène uit Neighbors waarin Rogens personage op een airbag gaat zitten die afgaat.

“Evan en ik vroegen ons af waarom komedies grotendeels uit verbale grappen bestaan en er slechts af en toe een fysieke grap in voorkomt,” zegt Rogen. “Dus besloten we een film met enkel fysieke grappen te maken.”

Escape kadert binnen Rogens nieuwe passie voor experimentele kunst. Zo is hij het voorbije jaar fervent beginnen te pottenbakken en kijkt hij op naar filmmakers als Paul Thomas Anderson en Alfonso Cuarón.

“Films kosten tegenwoordig teveel geld om echt te kunnen experimenteren,” zegt Rogen. “Als iemand je veertig miljoen dollar geeft om een film te maken, ga je geen dingen beginnen te proberen waarvan je niet zeker bent dat ze zullen slagen.”

“In de making-of van Phantom Thread heb ik gezien hoe Paul Thomas Anderson 300 verschillende soorten pellicule uitprobeert,” vervolgt hij. “Dat willen Evan en ik ook graag doen, maar we krijgen de kans niet. We vechten er wellicht niet genoeg voor.”

Verder praatte Rogen onlangs met Cuarón die hem vertelde waarom hij na enkele studiofilms voor het experimentelere Yu tu mamá también koos. “Hij wilde het soort film maken die hij zou gemaakt hebben voordat hij naar de filmschool ging,” zegt Rogen.

“Alle ideeën waren goed, zelfs als ze gek, dom, pretentieus of niet origineel waren,” vervolgt hij. “Hij besloot om zichzelf opnieuw uit te vinden en extreme risico’s te nemen.”

Bron: IndieWire