05.09.2023

Roter Himmel: Licht verteerbare mix van coming of age en romance (recensie)

Na het pretentieuze sprookje Undine koos Berlinale-favoriet Christian Petzold (Barbara, Transit) voor een lichtvoetigere en dus toegankelijkere tragikomische mix van een coming of age en een romance. Roter Himmel is dan ook een van zijn betere films.

De jonge schrijver Leon (Thomas Schubert) niet meteen een hoofdpersonage waar je sympathie voor kan opbrengen. Hij wil aan de Baltische Zee verder werken aan het meesterwerk, waaraan nog iets ontbreekt. De werkvakantie in het huis van de moeder van zijn vriend Felix wordt echter verstoord door verschillende obstakels. Met de hittegolf en de plotse bosbranden kan hij nog leven, maar de aanwezigheid van de jonge Nadja (Paula Beer) stoort hem mateloos.

Je begrijpt meteen dat Leon een stevig boontje voor haar heeft, zeker wanneer ze iedere nacht luidruchtige seks heeft met haar vriendje en interesse toont in het werk van de schrijver. Leon leeft echter in zijn eigen wereld en vindt zich een miskend talent dat op intellectueel vlak boven alle – in zijn ogen – frivole vrouwen staat. De ontnuchtering kondigt zich aan.

Het grootste deel van de film moet het hebben van milde situatiekomedie waarbij de humor – let op, het blijft een Duitse film – vooral ontspruit uit de onhandige houding van de mollige Leon, die zich anders wil voordoen dan dat hij is en zijn intellectuele superioriteit wil tonen, ook al heeft niemand daar oog voor. Naar het einde toe verandert de toon echter drastisch en daarmee ook Leons houding .

Roter Himmel focust zich vooral op de acteurs. Petzold heeft daarom gekozen voor een onopvallende, efficiënte en realistische televisiefilmstijl, waardoor je heel vlotjes de evolutie van de relatie tussen Leon en Nadja kan volgen. Dit is waarschijnlijk niet Petzolds film met de grootste dramatische impact, wel zijn vermakelijkste en lichtst verteerbare. Op de jongste Berlinale vond de jury dat vermoedelijk ook, want de prent won er de Zilveren Beer.

Een jonge gefrustreerde schrijver trekt tijdens een hittegolf met een vriend naar de Baltische Zee en ontmoet daar een vrouw (Paula Beer), die hem fascineert en inspireert. Duits arthousetalent Christian Petzold brengt zoals in zijn vorige film Undine een ongewoon liefdesverhaal over opgroeien met obstakels.

Regie Christian Petzold
Cast Thomas Schubert, Paula Beer, Matthias Brandt
Speelduur 1u43