Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

11.09.2019

Regisseur Cannes-hit Portrait de la jeune fille en feu verdedigt expliciete seks in La vie d’Adèle

door Vertigo

Mektoub My Love, Intermezzo, de nieuwe film van La vie d’Adèle-regiseur Abdellatif Kechiche, kreeg na zijn wereldpremière in Cannes felle kritiek omwille van zijn talrijke naaktscènes. Céline Sciamma werd dan weer geprezen voor de naaktscènes in haar Queer Palm-winnaar Portrait de la jeune fille en feu en de regisseur heeft het voor Kechiche opgenomen.

“Ik vond het heel interessant dat beide films deel uitmaakten van de officiële competitie,” zegt ze. “De Franse critici kregen zowel een voorbeeld van een mannelijk als van een vrouwelijk perspectief voorgeschoteld. Zowel ik als Kechiche maken films over de problematische manier waarop het menselijke lichaam bekeken wordt. Het is een domme redenering dat je maar één van de twee standpunten goed kan vinden.We leven in een tijd waarin we geen simpel onderscheid hoeven te maken tussen ‘goed en niet goed,’ ‘moreel en immoreel’, ‘voyeuristisch of niet’, maar op zoek moeten gaan naar de oorsprong en de betekenis van de beelden.”

Kechiche kwam ook al onder vuur te liggen voor de expliciete seksscènes in La vie d’Adèle en werd onder meer door hen zelf verweten dat hij actrices Adèle Exarchopoulous en Léa Seydoux had uitgebuit.

“Ik hou van die film,” zegt Sciamma, “en ik vond dat de seksscènes perfect pasten binnen Kechiches bedoeling om de relatie met zijn actrice en hun relatie met elkaar weer te geven. Als je één van zijn films bekijkt, moet je actief meedenken. Je moet je eigen perspectief en dat van de regisseur in vraag stellen, maar dat vereist enige moeite van de kijker.”

Bron: IndieWire