26.06.2019

Recensie Yesterday

Het zegt veel over de universele en tijdloze klasse van de Beatles dat hun muziek uiteenlopende verhalen blijft inspireren. Na een parodie (All You Need Is Cash), een sentimenteel drama (I Am Sam), een Noors coming-of-ageverhaal (Beatles) en twee musicals (Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band en Across the Universe) is het nu de beurt aan een romantische komedie. En wie kan die beter bedenken dan Richard Curtis, de Britse genre-maestro achter Four Weddings and a Funeral, Notting Hill en Love Actually?

Voor de volledigheid moet ik vermelden dat Curtis het uitgangspunt bij een collega heeft geleend. De oorspronkelijke vonk kwam op bij Jack Barth, de scenarist van Attack the Block. Hij kreeg het idee van een straatmuzikant, Jack, die zijn droom om wereldberoemd te worden stilaan mag opbergen, tot hij betrokken raakt bij een verkeersongeval met eigenaardige gevolgen: als hij weer bij zijn positieven komt, stelt hij vast dat de muziek van de Beatles van de aardbol verdwenen is en dat niemand behalve hij ooit van de groep gehoord heeft. Eens zijn verbijstering weggeëbd is, ziet hij plots een kans: doen alsof hij de vele klassiekers van de Beatles zelf geschreven heeft.

Curtis voegde een romantische dimensie toe aan het verhaal: Jack (Himesh Patel) heeft tijdens zijn moeilijke jaren altijd kunnen rekenen op de onvoorwaardelijke steun van Ellie (Lily James), maar hij ziet niet dat ze meer dan louter vriendschappelijke gevoelens voor hem koestert. Curtis is nooit de man geweest die de meest verrassende plotwendingen uit zijn mouw schudt en dat doet hij hier ook niet. Meer nog, hij grijpt terug naar zijn gekende formuletjes en typetjes – de dwaze vriend, de olijke kompaan, je kent ze wel.

Hij kan echter steunen op de patente energie van regisseur Danny Boyle. Zelfs bij een film als deze, die ongetwijfeld vooral diende om de tijd te vullen die vrijkwam toen Boyles Bond-avontuur in het water viel, tilt hij het verhaal naar een hoger niveau. Los daarvan: elke gelegenheid om het oeuvre van de Beatles in de bloemetjes te zetten, is wat mij betreft een goeie.

De nieuwe romantische komedie uit het brein van Richard Curtis (Four Weddings and a Funeral) combineert de muzikale charme van Once met de Beatles-liefde van Across the Universe. Centraal staat een singer-songwriter die na een ongeval ontwaakt in een wereld waar hij zich als enige de muziek van de Fab Four herinnert.

Regie Danny Boyle
Cast Himesh Patel, Lily James, Joel Fry
Speelduur 1u56