26.06.2019

Recensie Brightburn

Met de overdosis superheldenfilms die zich dezer dagen in de bioscoop aandienen, kan ik het Gwyneth Paltrow niet kwalijk nemen dat ze niet meer wist dat ze had meegespeeld had in Spider-Man: Homecoming. Brightburn komt dan ook precies op tijd als donkere uithaal naar het genre: het is allemaal goed en wel om bovenmenselijk getalenteerd te zijn, maar wat als je niet de beste bedoelingen hebt?

Het verhaal komt recht uit de Superman-mythologie: een boerenechtpaar uit Kansas dat al jaren vruchteloos een kind probeert te krijgen, ziet zijn wens alsnog vervuld wanneer op een avond een komeet uit de lucht valt. Het blijkt om een buitenaards tuig te gaan met een baby aan boord. Het echtpaar adopteert het kind, doopt het Brandon en voedt het op alsof het hun eigen zoon is. Alles lijkt koek en ei, totdat het ventje op zijn twaalfde ongewone vaardigheden begint te vertonen.

Regisseur David Yarovesky is – net als de neven Brian en Mark Gunn die het scenario schreven – een ware horrorfreak en dat merk je. De film haalt niet alleen een paar keer stevig uit op het vlak van brutale make-upeffecten, hij drijft de spanning ook vaardig op. Als je alles op een rijtje zet, heeft het resultaat veel weg van een goeie slasher. Stel je voor dat je Michael Myers als kind leert kennen in Halloween en hem vervolgens beetje bij beetje zijn empathisch vermogen ziet verliezen, en je snapt het pad dat Brightburn uittekent.

De film had nog meer impact gehad als Yarovesky en de Gunns de morele aftakeling van hun jonge hoofdpersonage geloofwaardiger en vindingrijker hadden gemaakt. Nu blijft het immers bij een relatief voorspelbaar mechaniekje. Gelukkig zijn de acteurs zijn innemend genoeg en de opflakkeringen van humor donker genoeg om Brightburn te doen knetteren.

Een kinderloos koppel krijgt op een nacht letterlijk een geschenk uit de hemel. Met ouder worden blijkt het joch in kwestie echter over verontrustende krachten te beschikken. Griezelthriller die zweeft tussen Smallville en Chronicle.

Regie David Yarovesky
Cast Jackson A. Dunn, Elizabeth Banks, David Denman
Speelduur 1u31