12.08.2020

Recensie Yakari: Het grote avontuur

De Zwitserse striptekenaar Derib is een echte westernfanaat. De avonturen van pelsjager Buddy Longway – duidelijk beïnvloed door Jeremiah Johnson – getuigen van een echte liefde voor het genre, maar eveneens van een enorme bewondering voor de manier waarop de Native Americans in harmonie leefden met de natuur. Daarnaast legde Derib in zijn albums een bijna schaamteloze drang naar het romantische aan de dag. Die kenmerken vinden we ook terug in Yakari, de nog idyllischere voorloper van Buddy Longway gericht op kinderen van zeven tot twaalf jaar. De populaire stripreeks vond relatief snel zijn weg naar de televisie via twee animatieseries en bereikt nu ook de bioscoop.

De speelfilm van Xavier Giacometti, die de tweede Yakari-televisieserie regisseerde, is min of meer een adaptatie van het eerste album, Yakari en de adelaar. Daarin volgen we de Lakota Sioux-jongen die gefascineerd raakt door de ontembare hengst Kleine Bliksem. Door zijn moed tijdens levensgevaarlijke omstandigheden krijgt Yakari van zijn totem – de adelaar – een bijzonder gave die hem zal aanzetten om Bliksem te benaderen. De jongen raakt echter gescheiden van zijn ouders en moet zich door het adembenemende maar woeste landschap een weg naar huis banen.

Yakari afdoen als de zoveelste kinderanimatiefilm, is hem onrecht aandoen. Zelden heb je zo’n mooie ode aan het westernlandschap gezien. Hoewel de film met de computer gemaakt werd, lijken veel shots handgetekend. In combinatie met een grote diepte in het beeld brengt die stijl de decors helemaal tot hun recht. Giacommeti liet zich mogelijk inspireren door de westerns van Anthony Mann waarin het landschap bijna een personage is. Een minder competente regisseur zou er waarschijnlijk een heel pak close-ups tegenaan gesmeten hebben, maar Giacommeti combineert Yakari meestal met een enorm decor. Zo is het figuurtje onlosmakelijk verbonden met zijn omgeving.

Giacommeti blijft Derib ook trouw in zijn naïeve, idealiserende en romantische kijk op het leven van de Native Americans voor de genocide door het Amerikaanse leger. Het is overduidelijk een benadering die uit de jaren zeventig stamt, toen revisionistische westerns zoals Little Big Man, Soldier Blue en A Man Called Horse de kijk op de Native Americans drastisch veranderde. Anno 2020 is die overdreven verheerlijking misschien wat misplaatst, maar jonge kinderen begrijpen wel dat ze een geïdealiseerd beeld voorgeschoteld krijgen en interpreteren de lofzang op de ongerepte natuur nu vooral als een ecologisch sprookje.

Het eerste Yakari-stripalbum van de Zwitser Derib, waarin een jonge Sioux de wilde hengst Kleine Bliksem probeert te temmen, vormt de basis van deze Frans-Belgisch-Duitse animatielangspeler. Vooral gericht op kinderen die een ecologische boodschap kunnen appreciëren. Alsof Disney van Kirikou een Native American zou maken.

Regie Xavier Giacometti
Cast William De Winter, Sven De Ridder, Ann Reymen
Speelduur 1u23