12.08.2020

Recensie The Secret Garden

In Engeland beschouwt men The Secret Garden als een jeugdliteratuurklassieker. Het boek van Frances Hodgson Burnett werd verschillende keren bewerkt voor film, televisie en theater. De bekendste adaptatie is de filmversie van Agnieszka Holland geproduceerd door Francis Ford Coppola. Harry Potter-producer David Heyman vond dat er een nieuwe versie met een andere benadering mogelijk was. Helaas is de voorgenoemde film veel beter.

Het centrale personage is de tienjarige, temperamentvolle Mary die na de dood van haar ouders in India verhuist naar het landgoed van haar rijke oom Archibald (Colin Firth) in Yorkshire. Ze ontmoet er Dickon, het broertje van de huismeid, en de bedlegerige Colin, het zieke zoontje van Archibald. Mary neemt hen mee op sleeptouw naar een plek die de droevige Archibald na de dood van zijn vrouw heeft afgesloten. Wat ze daar ontdekken, zal hun leven veranderen.

Er zijn zeker overeenkomsten met gotische verhalen zoals Jane Eyre van Charlotte Brontë en Rebecca van Daphne du Maurier, maar The Secret Garden richt zich tot een jonger publiek en scenarist Jack Thorne heeft dat gerespecteerd. Toch had regisseur Marc Munden het geheel Gotischer kunnen maken. Kinderen kunnen, zeker sinds de Harry Potter-films, tegen een stootje.

Een belangrijk verschil met Hollands versie zijn de speciale effecten. Munden doet heel vaak beroep op CGI, waardoor de tuin er nog exotischer uitziet, maar ook wat fake. Je voelt dat de recente technische ontwikkelingen de hoofdreden waren voor deze nieuwe adaptatie, maar ze zorgen niet echt voor een meerwaarde.

De voornaamste hindernis is het acteerwerk van de kinderen. Munden slaagt er niet in om zijn jonge castleden tot overtuigende vertolkingen te gidsen. Hun dialogen komen er allesbehalve natuurlijk uit. De kinderen klinken als hun in een keurslijf opgeleide voorgangers uit de jaren dertig en veertig. Ze smijten je constant uit de wonderlijke wereld van het verhaal en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Waarschijnlijk zullen kinderen die horde makkelijker nemen – als ze tenminste niet afhaken omdat het verhaal wat oubollig aandoet.  Indien iemand zich geroepen voelt om The Secret Garden nog eens te verfilmen, laat het dan een rauwe en donkere versie zijn. Misschien iets voor Lynne Ramsey?

In de vierde verfilming van het jeugdboek van Frances Hodgson Burnett – over een weesmeisje dat in Yorkshire een geheimzinnige tuin ontdekt – worden de gotische elementen afgezwakt en primeren optimisme en kleuren. Te bekijken als een gezinsvriendelijke versie van Rebecca.

Regie Marc Munden
Cast Colin Firth, Julie Walters, Dixie Egerickx
Speelduur 1u40