19.12.2018

Recensie Wildlife

Paul Dano (There Will Be Blood, 12 Years a Slave, Prisoners) heeft als acteur al een interessant parcours afgelegd. Nu blijkt hij ook ambities te koesteren als regisseur. Zijn eerste langspeelfilm heeft hij alvast zeer verstandig aangepakt. Wildlife is dan ook een schot in de roos.

Wie als scenarist-regisseur wil debuteren, moet dit drama zeker bekijken. De film bevat slechts drie essentiële personages, een beperkt aantal locaties, een specifiek vertelstandpunt en een uitstekende cast. Vaak zie of voel je het meteen dat een film met een beperkt budget gemaakt werd, maar hier niet. Dano haalt op alle vlakken het onderste uit de kan.

Wildlife is gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard Ford en schetst de mank lopende relatie tussen Jeannette (Carey Mulligan) en Jerry (Jake Gyllenhaal) wanneer ze in 1960 naar Montana verhuizen. De relatie komt voor het eerst onder druk te staan wanneer Jerry ontslagen wordt. Hij kan zijn job wel terug krijgen, maar zijn trots staat in de weg. Hij besluit dan maar ver weg van zijn familie een slecht betaalde baan te accepteren.

Het interessante aan dit verhaal zit hem in het vertelstandpunt. Vanuit de ogen van tienerzoon Joe (Ed Oxenbould) volgen we de desintegratie van het huwelijk van zijn ouders, die hem bovendien gebruiken in het conflict. Het mooie is dat Dano en zijn wederhelft/coscenariste Zoë Kazan nooit de schuld leggen bij een van de partners, maar van het relaas een onvermijdelijk gebeuren maken.

Dano heeft ondertussen aangekondigd dat hij nog meer films wil regisseren, die allemaal in het verlengde van Wildlife zullenliggen. Dat belooft.

De Amerikaanse acteur Paul Dano schetst in zijn subtiel regiedebuut hoe een huwelijk implodeert, maar bekijkt de tragedie vanuit het standpunt van de tienerzoon. Een Amerikaanse Scènes uit een huwelijk met topvertolkingen van Jake Gyllenhaal en Carey Mulligan.

Regie Paul Dano
Cast Jake Gyllenhaal, Carey Mulligan, Ed Oxenbould
Speelduur 1u44