19.12.2018

Recensie Ce magnifique gâteau!

Als er één film zowel inhoudelijk als stilistisch op en top Belgisch is, dan is het wel Ce magnifique gâteau! van Emma De Swaef en Marc James Roels (Oh Willy). Deze stop-motionanimatiefilm met wollen popjes handelt immers over het leed veroorzaakt door de Congo-Vrijstaat, maar de inhoud wordt gebracht met een surrealistische insteek eigen aan de Belgische cultuur en politiek.

De titel verwijst naar een quote van Leopold II., waarin zijn ultieme arrogantie en naïviteit samengebald werd. De film toont vooral wat de consequenties waren van dat gulzige verlangen naar die lucratieve taart die Congo was.

In een reeks korte verhalen zoomen De Swaef en Roels in op de impact van het koloniaal systeem op verschillende personages. Er is een klarinetspeler die naar Congo uitwijkt omdat Leopold niet van zijn klanken houdt, een pygmee die gebruikt wordt als ‘tafel’, een West-Vlaming die het geld van zijn broer stal om er in Congo mee te gaan feesten, een tragische deserteur en uiteraard Leopold zelf.

De prent schippert evenwichtig tussen surrealisme en harde realiteit, maar alle scènes zijn even aangrijpend. Neem bijvoorbeeld het moment waarop een slaaf van een brug valt, zijn aan hem vastgeketende lotgenoten mee de dood in sleurt en hun ‘eigenaar’ zijn ‘handelswaar’ letterlijk in het water ziet vallen. Je voelt dat de makers hun research zeer goed gedaan hebben.

Voeg daar nog bijzonder knappe animatie en briljante miniatuurdecors aan toe en je mag gerust spreken van een meesterwerkje. De Swaef en Roels slagen er niet alleen in om een immense tragedie te injecteren met enige poëzie, maar ook om een van de belangrijkste politieke films uit de Belgische filmgeschiedenis te maken.

Iets vertellen over het bewind van Leopold II is in ons land immers geen evidentie. Zowel de overheid als de media zwegen lange tijd in alle talen over het onderwerp. Maar Ce magnifique gâteau! lijkt nu toch een aanzet te geven om de donkerste bladzijden uit onze geschiedenis te bestuderen. Eigenlijk zouden deze 44 minuten durende mijlpaal verplicht lesmateriaal moeten worden.

Emma De Swaef en Marc James Roels schetsen in deze Belgische stop-motionfilm de destructieve impact van de koloniale politiek van Leopold II in een reeks surrealistische sketches. Apocalypse Now in de stijl van de gebroeders Quay.

Regie Emma De Swaef en Marc James Roels
Cast Jan Decleir, Bruno Levie, Wim Willaert
Speelduur 0u44