20.03.2019

Recensie Us

Jordan Peele, een populaire Afro-Amerikaanse komiek maar intussen ook een gevierde cineast, is een rabiate horrorfan. Door een draai te geven aan elementen uit genreklassiekers geeft hij zijn maatschappijkritische films een eigen gezicht. In Get Out vertrok hij van Rosemary’s Baby en The Stepford Wives. In zijn nieuwe horrorsatire Us recycleert hij Funny Games, The Invasion of the Body Snatchers en The Shining. Dat resulteert in superdegelijk entertainment, maar Peele de nieuwe Kubrick noemen – wat sommigen doen – gaat een tikkeltje te ver.

Us begint in 1986 wanneer de jonge Adelaide een trauma van jewelste oploopt in een spiegelpaleis aan een strand. Twee decennia later bezoekt de ondertussen volwassen vrouw (Lupita Nyong’o) samen met haar echtgenoot en twee kinderen dezelfde plek. ‘s Avonds wordt het gezin geterroriseerd door een groep mensen die hun dubbelgangers blijken te zijn.

Peele past meermaals psychology for dummies toe. Zo worden de us letterlijk onze schaduwen genoemd. Of we ons in een droomwerkelijkheid bevinden, wordt in het midden gelaten, maar we zijn ongetwijfeld in een sinister wonderland beland.  Dat er regelmatig konijnen over het scherm huppelen, bevestigt het vermoeden dat Adelaide ook wel eens Alice had kunnen heten.

De scenarist-regisseur verwijst met zijn titel ook naar iets breder. Want us kun je eveneens lezen als de afkorting van United States. En voor wie dat nog niet doorhad, zegt een van de dubbelgangers: “We are Americans.” Het is niet bepaald subtiel, maar Peele mikt met zijn commentaar op raciale verschillen, armoede, manipulatie en (Amerikaanse) agressie dan ook op een zo breed mogelijk publiek.

Us heeft ook een aantal echte verrassingen in petto. Jammer genoeg hebben die eveneens de finesse van een sloopkogel. Dat zorgt voor enkele bizarre plotgaten, die je er echter graag bijneemt omdat de cineast zijn verhaal toch niet al te serieus lijkt te nemen. Halverwege wordt de film zelfs eventjes een rasechte zwarte komedie, wat misschien wel de sterkste momenten oplevert.

Slotsom: als Peele in de toekomst wat subtieler te werk gaat en minder opzichtig knipoogt naar zijn bronmateriaal, wordt hij ongetwijfeld een hele grote cineast.

Get Out-regisseur Jordan Peele giet een flinke scheut maatschappijkritische saus over deze satirische home invasion movie waarin een Afro-Amerikaanse familie belaagd wordt door hun dubbelgangers. Van Funny Games over Invasion of the Body Snatchers tot Alice in Wonderland.

Regie Jordan Peele
Cast Lupita Nyong’o, Winston Duke, Elisabeth Moss
Speelduur 1u56