09.09.2020

Recensie The Personal History of David Copperfield

Op Armando Iannucci’s The Death of Stalin-opvolger kun je moeilijk een etiket kleven. Deze bioscoopbewerking van Charles Dickens’ David Copperfield heeft noch het bijtende van een Terry Gilliam, noch het dolkomische van een Blake Edwards. Iannucci toont respect voor het werk van Dickens, ook al verzacht hij de donkere kanten van de roman. The Personal History of David Copperfield verwordt ook nooit tot een parodie, maar valt op door de satirische insteek.

Voor wie nooit het boek gelezen heeft of een adaptatie gezien heeft: David Copperfield (Dev Patel) is een Engelse jongen die na enkele gelukkige kinderjaren plots in de armoede belandt. Zijn grootmoedigheid brengt hem echter in contact met de goedhartige armoedzaaier Micawber (Peter Capaldi), zijn rijke tante Betsey Trotwood (Tilda Swinton) en de excentrieke mister Dick (Hugh Laurie). Zij worden zijn nieuwe familie en zullen hem steunen om een gentleman te worden.

De belangrijkste ingreep van Iannucci is de kleurenblinde casting. In de eerste scènes vraag je je nog af waarom er geen sprake is van racisme in het Victoriaanse Engeland, waar niemand een punt lijkt te maken van het feit dat Copperfield een Brit met Indische roots is. Daar is ook geen verklaring voor, Iannucci koos zijn acteurs zonder naar hun origine te kijken. Die aanpak werkt wonderwel binnen deze milde satire.

De sfeer is doorlopend vrolijk met hier en daar een slapstickmoment of een uitvergroting van de zonderlinge kwaliteiten van een personage. Wat dat laatste betreft is mister Dick in handen van Laurie veeleer een gelukzalige excentriekeling dan een tragische gek en gaat Patel de geschiedenis in als de meest charmante Copperfield. De opvallendste casting is de softe Ben Whishaw als de slijmerige en geniepige Uriah Heep.

Voor sommigen zal Iannucci misschien niet ver genoeg zijn gegaan in deze herinterpretatie, maar dat blijft een kwestie van smaak. Moest hij het Gilliameske pad zijn opgegaan, dan zou het respect voor Dickens ingeboet hebben. Moest hij het geheel komischer hebben gemaakt, dan zou het eindresultaat te veel op een parodie hebben geleken.

Oordeel vooral zelf over deze sympathieke film!

The Death of Stalin-cineast Armando Iannucci dompelt de Charles Dickens-klassieker in een licht satirisch en kleurenblind bad. Dev Patel schittert als het titelpersonage dat na een armoedige jeugd onder de vleugels wordt genomen door een groep excentriekelingen. Minder chaotisch dan Gilliams The Man Who Killed Don Quixote, emotioneler dan de filmversies van A Christmas Carol.

Regie Armando Iannucci
Cast Dev Patel, Peter Capaldi, Hugh Laurie
Speelduur 1u59