19.11.2019

Recensie The Good Liar

Dame Helen Mirren en Sir Ian McKellen zijn geweldige acteurs en intelligente mensen. Maar mogelijk zijn ze allebei aan het dementeren. Hoe verklaar je anders The Good Liar?

De thriller van Bill Condon (Chicago, Dreamgirls) gaat van start als een date movie voor bejaarden. Roy Courtney (McKellen) heeft via het internet de weduwe Betty McLeish (Mirren) leren kennen. Tijdens hun eerste etentje klikt het tussen de twee, en omdat Roy slecht ter been is, wil Betty hem een tijdje in haar logeerkamer laten verblijven. Wat zij niet weet, is dat hij een meedogenloze oplichter is die zijn slachtoffers zorgvuldig uitkiest.

Zou dit een spannende Hitchcockiaanse thriller kunnen worden, vraag je je na de eerste scènes af. Helaas heeft het scenario een aantal verrassingen in petto die even ongeloofwaardig als gekunsteld zijn. Na de eerste twist – een echt wtf-moment – denk je dat het zotste gepasseerd is, maar nee: er volgt nadien een bizarre bocht die je pas echt van je stoel doet vallen. En dan is er nog een laatste wending, die je al na vijftien minuten ziet aankomen.

Natuurlijk zijn Mirren en McKellen vaklui die deze potsierlijk thriller nog enigszins draaglijk maken. Mirren heeft echter de hele tijd een vertwijfelde blik op haar gezicht, die duidelijk maakt dat ze niet goed weet hoe ze haar rol moet spelen – op een bepaald moment lijkt ze het zelfs te willen uitproesten. McKellen komt net iets overtuigender over – waarschijnlijk omdat hij zijn Gods and Monsters-regisseur niet in de steek wilde laten. Hoe nobel.

Good liar, bad movie!

Ian McKellen en Helen Mirren geven het beste van zichzelf in deze thriller van Chicago-regisseur Bill Condon over een oplichter die de bankrekening van een weduwe wil plunderen. Niets is echter wat het lijkt in deze mix van The Sting, The Debt, Shadow of a Doubt, The Reader en Our Souls at Night.

Regie Bill Condon
Cast Helen Mirren, Ian McKellen, Jim Carter
Speelduur 1u50