08.10.2019

Recensie The Goldfinch

Roger Deakins, de director of photography van heel wat films van Joel en Ethan Coen, maar ook van onder meer Skyfall en Blade Runner 2049, schildert in The Goldfinch opnieuw prachtige beelden op het witte doek. Spijtig dat het geheel niet op hetzelfde niveau staat als de fotografie. Niet dat de film van John Crowley (Boy A, Brooklyn) vervelend of waardeloos is, maar je voelt al snel – zelfs al wist je het niet op voorhand – dat dit een boekverfilming is én dat het boek beter moet zijn.

Pulitzerprijs-winnares Donna Tartt vertelde in 2013 in de gelijknamige bestseller over het leven van Theo, die als tiener zijn moeder verliest tijdens een terroristische bomaanslag in het Metropolitan Museum of Art in New York. Hij zit niet alleen met een trauma, maar kan aanvankelijk ook bij niemand terecht, al zeker niet bij zijn drankzuchtige en egocentrische vader. Hij wordt gelukkig opgevangen door de moeder van een vriend (Nicole Kidman) en vindt een vaderfiguur in de eigenaar van een antiekzaak (Jeffrey Wright). Hij lijkt min of meer stabiliteit te vinden, maar dan komt zijn vader opnieuw opdagen.

De dood van Theo’s moeder wordt gelinkt met Het puttertje (of De distelvink), een schilderij van Carel Fabritius, een leerling van Rembrandt die in 1654 omkwam bij een buskruitexplosie die de helft van de stad Delft in de as legde. Het kunstwerk maakte net zoals Theo (als jongeman overtuigend vertolkt door Ansel Elgort) heel wat mee, wat Tartt toelaat om zeer gedetailleerd in te gaan op het belang van overleven, van zowel mensen als sommige objecten.

Crowley kan echter onmogelijk de complexiteit en de details van Tartts Dickensiaanse, 784 pagina’s tellende roman in zijn film vatten. Wat je uiteindelijk krijgt, is niet meer dan een visueel aantrekkelijke samenvatting. Kortom: het zoveelste voorbeeld van overdreven respect voor het bronmateriaal.

De jonge Theo verliest zijn moeder tijdens een bomaanslag, een tragedie die zijn verdere leven zal bepalen en die ook gelinkt is met de verdwijning van het beroemde schilderij Het puttertje. Een moderne David Copperfield, gebaseerd op het lijvige boek van Pulitzerprijs-winnares Donna Tartt.

Regie John Crowley
Cast Ansel Elgort, Jeffey Wright, Nicole Kidman
Speelduur 2u29