18.02.2020

Recensie The Call of the Wild

The Call of the Wild, het klassieke jeugdboek van Jack London werd al verschillende keren verfilmd, maar deze versie van Chris Sanders (Lilo & Stitch en How to Train Your Dragon) verschilt op verschillende vlakken van de vroegere versies. Het is bijna een animatiefilm – zelfs de hond werd met de computer gecreëerd. Allemaal heel mooi gedaan, maar ook heel politiek correct.

De film volgt in grote lijnen het bronmateriaal, maar het anekdotische aspect werd afgezwakt. Buck, een kruising tussen een Sint-Bernard en een Schotse Collie, wordt eind 19e eeuw uit zijn huis in de Deep South ontvoerd en naar het Yukon-gebied in Canada gebracht. Daar is de Klondike-goldrush aan de gang en de vraag naar sterke honden overstijgt het aanbod. Buck wordt verkocht aan de plaatselijke postbode en later aan een arrogante dandy, maar belandt uiteindelijk bij de oude John Thornton (de immer charismatische Harrison Ford), een verscheurd man op zoek naar verlossing.

Dit project van Fox, nu in handen Disney, mikt vooral op gezinnen. Sanders en zijn scenarist Michael Green deden alles om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Het antropomorfisme van het boek heeft enorme proporties gekregen. Buck begrijpt niet alleen Engels, maar heeft ook psychologisch inzicht en speelt zelfs de boze echtgenote wanneer zijn partner een glaasje te veel drinkt.

Daarnaast werd Londons verhaal ontdaan van alle ruwe passages en door de politiek correcte mangel gehaald. Buck is veel zachtaardiger dan in het boek, de boosaardige indianen uit de roman hebben plaats geruimd voor een razende Britse koloniaal, Thornton is geen goudzoeker meer, maar een man op zoek naar zichzelf en nevenacteur Omar Sy moet het geheel wat meer kleur geven.

In het kielzog van de technische innovaties van de remake van The Lion King maakt ook The Call of the Wild indruk. Het is moeilijk te geloven dat Ford en de rest van de filmploeg alles in een studio in Los Angeles hebben gedraaid – en dus geen voet in het Yukon-gebied hebben gezet. Jammer genoeg komt Buck nooit als een levensechte hond over. Terry Notary, die de apen imiterende kunstenaar in The Square speelt, levert uitstekend motioncapturewerk, maar het extreme antropomorfisme staat de geloofwaardigheid in de weg.

Voor een echt baanbrekende bioscoopbewerking van The Call of the Wild ben je hier dus aan het verkeerde adres. Misschien dat Alejandro González Iñárritu er binnen een paar jaar een hyperrealistische The Revenant-achtige draai aan kan geven.

How to Train Your Dragen-regisseur Chris Sanders deed beroep op een leger computeranimatie-experts om het bekende verhaal van Jack London nieuw leven in te blazen. De immer charismatische Harrison Ford vertolkt een oude rot die tijdens de goldrush in Canada een hechte vriendschap sluit met de CGI-hond Buck. The Lion King meets Beethoven.

Regie Chris Sanders
Cast Harrison Ford, Terry Notary, Dan Stevens
Speelduur 1u40