18.02.2020

Recensie Fantasy Island

Wat als… er een tropisch eiland bestond dat je wildste dromen kon waarmaken? En dan bedoelen we echt de meest onmogelijke wensen. In de jaren zeventig was dat het uitgangspunt van de tv-serie Fantasy Island, die het zeven seizoenen uithield. Het was dan ook een vruchtbaar concept, want je kon er alle richtingen mee uit. Sommige episodes waren romantisch, andere dramatisch, nog andere spannend en een handvol ook (een beetje) huiveringwekkend.

Je snapt dus waarom ze bij Blumhouse, het griezelfabriekje achter onder meer Paranormal Activity, Insidious en Get Out, brood zagen in een gemoderniseerde horrorvariant op het verhaal. In deze bioscoopupdate zien we hoe vijf Amerikanen die een exclusieve wedstrijd gewonnen hebben, aankomen op een exotisch eiland. Daar legt een elegante gastheer hen de regels uit: ze mogen elk één hartenwens kiezen en de daaraan verbonden fantasie moeten ze volgen tot haar natuurlijk en logisch einde.

De kijkers zien de bui al hangen, want op dat moment hebben ze een inleiding achter de rug waarin een jongedame opgejaagd wordt. Het ‘natuurlijke en logische einde’ zou dus best wel eens zeer definitief kunnen zijn. De vraag wat het donkere geheim achter Fantasy Island is, ruimt echter al snel plaats voor een andere vraag: hoe lang nog voor dit onding eindelijk voorbij is?

Regisseur Jeff Wadlow heeft in het verleden al laten zien dat hij in de buurt van de roos kan mikken (zijn debuut Cry Wolf) of routineuze degelijkheid uit de mouw kan schudden (Kick Ass 2, Truth or Dare). Met Fantasy Island scoort hij echter een stinker die hij nog lang met zich zal meedragen. Hoezeer je je ook inspant en hoe goed je vergrootglas ook is, je vindt met de beste wil van de wereld geen verzachtende omstandigheden die een milder oordeel wettigen.

Dat je om geen enkel personages een moer geeft, is nog de minste van de gebreken. Veel erger is dat de film zelfs geen deftige gruwelmomenten bevat, ook al omdat hij per se ook de jongere kijker in de zaal wil halen. Je hoeft echter geen volwassene te zijn om Fantasy Island te zien voor wat hij is: een stomvervelend en dwaas zootje.

De uitbater van een vakantieoord op een exotisch eiland belooft de fantasieën van zijn gasten waar te maken. Deze productie van het horrorfabriekje Blumhouse bouwt een tv-serie uit de late jaren zeventig om tot een kruising tussen Saw en The Monkey’s Paw.

Regie Jeff Wadlow
Cast Michael Peña, Maggie Q, Lucy Hale
Speelduur 1u50