03.08.2021

Recensie-telex: The Man Who Sold His Skin & Chaos Walking

The Man Who Sold His Skin

Deze satire van de Tunesische cineaste Kaouther Ben Hania verhaalt het vreemde avontuur van Sam (Yahya Mahayni), een Syrische vluchteling zonder papieren. Omdat hij niet bij zijn geliefde in België kan geraken, neemt Sam het bizarre aanbod van de kunstenaar Jeffrey Godefroi (Koen De Bouw) aan: in ruil voor een paspoort, moet hij zijn door Godefroi getatoeëerde rug – de tatoeage is een visum voor de Shengenzone – tentoonstellen in musea.

Het geweldige concept haalde Ben Hania bij de West-Vlaamse kunstenaar Wim Delvoye die iets gelijkaardigs deed met zijn kunstwerk Tim. De cineaste vertaalde het gegeven echter niet in een politieke aanklacht, maar in een minder evident Faustiaans sprookje met Koen De Bouw als onvoorspelbare Mephisto. Dat is een artistiek valabele keuze, maar om er honderd procent van te genieten moet je je wel laten meedrijven met Ben Hania’s benadering. De interessantste scènes in deze Oscargenomineerde film vol maffe ideeën zijn gedrenkt in zwarte humor. Zo moet Sam bijvoorbeeld ‘gerestaureerd’ worden nadat hij een zweer op zijn rug krijgt.

Regie Kaouther Ben Hania
Cast Yahya Mahayni, Koen De Bouw, Monica Bellucci
Speelduur 1u44
Vanaf 4 augustus in de bioscoop

Chaos Walking

In een verre toekomst heeft de mens de planeet New World gekoloniseerd. Vrouwen zijn er niet en mannen leiden aan een vreemde aandoening: ze kunnen mekaars gedachten horen. Op een dag stort er een astronaute (Daisy Ridley) neer die door de mannelijke bewoners als een bedreiging wordt gezien. Ze moet vluchten, maar krijgt onverwacht hulp van Todd (Tom Holland).

Het gegeven van deze sciencefictionfilm van Doug Liman (Edge of Tomorrow) is interessant en de film laat zich bekijken als een moderne western – vervang de vrouwen eens door Native Americans. De personages worden echter heel oppervlakkig uitgetekend en de slechteriken onder leiding van Mads Mikkelsen hebben slechts één eigenschap: boosaardig zijn. Amusant, maar ook een gemiste kans.

Regie Doug Liman
Cast Tom Holland, Daisy Ridley, Mads Mikkelsen
Speelduur 1u49