15.12.2021

Recensie Telex: The Lost Daughter, Where Is Anne Frank & Bad Luck Banging or Loony Porn

The Lost Daughter

Het regiedebuut van Maggie Gyllenhaal fascineert, maar is duidelijk een film van een actrice. Ze heeft immers al haar energie en talent in de acteursregie en het script gestoken. We volgen de 48-jarige literatuurprofessor Leda (Olivia Colman) – googel de Griekse mythologie – tijdens een vakantie in Griekenland. Ze is eenzaam, maar zoekt geen contact. Een incident brengt haar echter in de buurt van de jonge moeder Nina (Dakota Johnson), die haar aan haar jongere zelf doet denken.

Via een reeks van flashbacks wordt duidelijk hoe pijnlijk Leda het moederschap heeft ervaren als ambitieuze vrouw op zoek naar zelfbevestiging. Gyllenhaal bouwt haar verhaal – dat elementen van een psychologische thriller bevat – langzaam en minutieus op, waardoor je helemaal in de ban raakt van Leda. Minder indrukwekkend is de beeldvoering, maar met een topactrice als Colman en een flink uitgediept hoofdpersonage hoeft de camera weinig meer te doen dan registreren.

Regie Maggie Gyllenhaal
Cast Olivia Colman, Daktota Johnson, Ed Harris
Speelduur 2u01
Vanaf 15 december in de bioscoop

Where Is Anne Frank

De Israëlische regisseur Ari Folman richt zich na het succesvolle Waltz with Bashir en geflopte The Congress in de eerste plaats op kinderen. Where Is Anne Frank is geen letterlijke verfilming van het bekende dagboek, maar wil jonge mensen via prachtige animatie bijleren over de Holocaust en duidelijk maken dat er parallellen zijn met het heden.

Regie Ari Folman
Cast Emily Carey, Sebastian Croft, Michael Maloney
Speelduur 1u39
Vanaf 15 december in de bioscoop

Bad Luck Banging or Loony Porn

De Roemeense regisseur Radu Jude klaagt in deze experimentele mix van cabaret, documentaire en fictie de hypocrisie aan van een door commercie en corona ontwrichte maatschappij. Kapstok is het schandaal dat ontstaat nadat een pornotape van een lerares en haar echtgenoot openbaar wordt. Jude vertikt het om een rechtlijnig verhaal te vertellen, maar gebruikt alle middelen en toonaarden om een filosofisch debat op te starten. Op de Berlinale 2021 stond de jury daar voor open, want ze bekroonde de film met de Gouden Beer. Ondanks de humor, de goede bedoelingen en de scherpe kritiek kan dit rommeltje echter niet over de hele lijn boeien.

Regie Radu Jude
Cast Katia Pascariu, Claudia Ieremia, Olimpia Mălai
Speelduur 1u46