30.06.2020

Recensie-telex: Parasite (Black & White Version), Marianne & Leonard: Words of Love, Line of Duty

Parasite (Black & White Version)

Aanvankelijk leek het me geen goed idee van de Zuid-Koreaanse meestercineast Bong Joon-ho om een zwart-witversie van zijn gevierde sociale satire Parasite uit te brengen. In mijn herinnering had de film kleur nodig. Bovendien was ik bang dat de nieuwe variant mijn fantastische kijkervaring van de originele versie – in Cannes nota bene – zou aantasten. Toch was het bekijken geen traumatische ervaring. Wel een vreemde: meest opvallend is dat de klemtoon nu ligt op details zoals de lantaarns en andere lichtbronnen bovenaan de shots. Het huis en vooral de tuin van de rijke familie voelen dan weer verrassend kil en doods aan. De kijkervaring is dus zeker anders én heel persoonlijk, zoals dat ook het geval was met de Black & Chrome Edition van Mad Max: Fury Road. Conclusie: de Gouden Palm 2019 is in kleur of zwart-wit een meesterwerk.

Regie Bong Joon-Ho
Cast Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Cho Yeo-jeong
Speelduur 2u11
Vanaf 1 juli in de bioscoop

Marianne & Leonard: Words of Love

De Britse documentairefilmer Nick Broomfield (Kurt & Courney) is altijd prominent aanwezig in zijn films. In Marianne & Leonard: Worlds of Love maakt hij zelfs deel uit van het verhaal. De film is een schets van het leven van de legendarische Canadese dichter-muzikant Leonard Cohen aan de hand van zijn liefdesgeschiedenis met de Noorse Marianne Ihlen, die zijn belangrijkste muze was en de inspiratiebron voor de songs Marianne en Bird on a Wire. Als twintiger leerde Broomfield Marianne kennen en hij had zelfs een relatie met haar. Een groot deel van de prent gaat over het leven van Cohen en Ihlen op het Griekse eiland Hydra, zestig jaar geleden een idyllische plek waar kunstenaars hoopten op een doorbraak. Cohen slaagde daar glansrijk in, hoewel de losse levensstijl op het eiland vaak nefast bleek voor relaties en de ontwikkeling van de kinderen die daar opgroeiden. Broomfield ontwijkt de destructieve way of life zeker niet, maar laat de liefde tussen kunstenaar en muze zodanig overheersen dat Marianne & Leonard: Words of Love een van zijn zachtste films is geworden.

Regie Nick Broomfield
Cast Leonard Cohen, Marianne Ihlen, Nick Broomfield
Speelduur 1u42
Vanaf 1 juli in de bioscoop

Line of Duty

Het zal wel niemand verbazen dat we door het uitblijven van kleppers als Mulan en Tenet de komende weken geconfronteerd worden met regelrechte rommel – men moet de bioscoopzalen toch met iets vullen. Arme Aaron Eckhart zal straks meer dan waarschijnlijk zijn agent een proces aandoen, want deze ridicule Cellular-achtige thriller over een politieman met een – zucht – trauma die samen met een webjournaliste een ontvoeringszaak tot een goed einde moet brengen, deugt op geen enkel vlak. Eckhart, doorgaans een prima acteur, loopt hier als flik compleet verloren omdat sommige gaten in het scenario groter zijn dan die van de Titanic, zijn dialogen geschreven lijken door een tienjarige en de flauwe komische noot ronduit irriteert. En wat is dat met dat huis vol boobytraps waar katten zomaar kunnen rondlopen?

Regie Steven C. Miller
Cast Aaron Eckhart, Giancarlo Esposito, Courtney Eaton
Speelduur 1u38