08.07.2020

Recensie-telex: Öndög & Mrs Lowry and Son

Öndög

Jagers vinden in het midden van de nacht het lijk van een naakte vrouw. De volgende dag blijkt dat we ons in de eindeloze steppe van Mongolië bevinden. De politie begint gezapig aan het onderzoek en laat een jonge agent achter om het lijk te bewaken. Er wordt ook gevraagd aan een vrouw, de enige in de omgeving met een geweer, om een wolf van het lichaam weg te houden. Wat begint als een film noir evolueert in deze prent van Tuya’s Wedding-regisseur Wang Quan’an naar een tragikomische western. De nadruk ligt meer op de relatie tussen de agent en de vrouw en op de pracht van het landschap dan op de oplossing van het moordmysterie. Dat uit zich vooral op de aandacht voor master shots en het ontbreken van close-ups. Het is dan ook een film waarbij de toeschouwer meedrijft op het rustige ritme van een milieu waar weinig lijkt te gebeuren, maar de strijd om te overleven dagelijkse kost is. De Terrence Malick van Days of Heaven zou er zeker van houden.

Regie Wang Quan’an
Cast Aorigeletu, Dulamjav Enkhtaivan, Norovsambuu
Speelduur 1u40
Vanaf 8 juli in de bioscoop

Mrs Lowry & Son

Zes jaar na zijn indrukwekkende vertolking van J.M.W. Turner in Mr. Turner kruipt Timothy Spall in de huid van een andere beroemde Britse schilder: Laurence Stephen Lowry. Dit drama van Shakespeare-specialist Adrian Noble is in hoofdzaak een portret van de man aan de hand van zijn relatie met zijn in het leven ontgoochelde moeder (een geweldig cynische Vanessa Redgrave). Lowry kan niet zonder tekenen en schilderen, maar moederlief vindt dat hij geen talent heeft en acht hem verantwoordelijk voor haar afdaling op de sociale ladder. De kunstenaar is een zacht ei en laat zich dagelijks vernederen omdat hij nu eenmaal van haar houdt. Noble brengt dit acteerduel claustrofobisch in beeld. Een beetje evident wel, gezien je meestal slechts twee acteurs in één decor (een slaapkamer) hebt, maar de acteurs zijn dan ook Britse klasbakken die zo boeiend zijn dat je geen behoefte voelt om de straat op te gaan.

Regie Adrian Noble
Cast Timothy Spall, Vanessa Redgrave, Wendy Morgan
Speelduur 1u31