10.12.2019

Recensie-telex: Instinct, The Invisible Life of Eurídice Gusmão, Lola vers la mer

Instinct

De Nederlandse actrice Halina Reijn lijkt met haar regiedebuut een omgekeerde versie van Basic Instinct te hebben gemaakt. Het is ditmaal namelijk een vrouw die door een homme fatale gemanipuleerd wordt. Tegelijk graaft Instinctbeslist dieper dan de amusante pulpthriller van Paul Verhoeven. Carice van Houten, boezemvriendin van Reijn, vertolkt therapeute Nicoline die verleid wordt door de charmante verkrachter Idris (Aladdin-slechterik Marwan Kenzari).

Deze intieme psychothriller is ontzettend boeiend omdat Reijn en van Houten het personage van Nicoline binnenstebuiten keren: de film stelt de vraag waarom zij zo weerloos is tegen een seksueel roofdier. Ze verwijzen daarbij naar de bizarre relatie met haar moeder als mogelijke reden. Instinct is niet meteen hapklaar entertainment, maar kan tippen aan de betere cursus psychologie.

Regie Halina Reijn
Cast Carice van Houten, Marwan Kenzari, Peter Embrechts
Speelduur 1u48
Vanaf 11 december in de bioscoop

The Invisible Life of Eurídice Gusmão

Rio de Janeiro in de jaren vijftig. Eurídice wordt plots in de steek gelaten door haar lievelingszus Guida die er met een Griek vandoor gaat. Guida keert zwanger terug, maar wordt verstoten door haar vader. Eurídice weet van niets en denkt dat haar zus in Wenen woont, terwijl ze in werkelijkheid in de sloppenwijken leeft. Beide zussen leiden een troosteloos bestaan zonder te beseffen dat ze soms slechts een paar meter van elkaar verwijderd zijn.

Fans van sterk geacteerde Braziliaanse melodrama’s zullen beslist ontroerd zijn door deze kleurrijke, maar sombere verfilming van de roman van Martha Batalha. Enige hindernis: de voorspelbaarheid van het verhaal moet je erbij nemen.

Regie Karim Aïnouz
Cast Carol Duarte, Julia Stockler, Gregorio Duvivier
Speelduur 2u19
Vanaf 11 december in de bioscoop

Lola vers la mer

In deze bescheiden Belgisch-Frans filmp wordt het genre van de roadmovie gebruikt om een conflict tussen een vader en zijn kind te analyseren. De 18-jarige transgender Lola (transgenderactrice Mya Bollaers) bereidt zich voor op een geslachtsoperatie, maar heeft het geld er niet voor. Wanneer Lola verneemt dat haar moeder overleden is, valt ze binnen bij haar conservatieve vader (Benoît Magimel) om haar moeder een laatste groet te brengen. De moeder is echter al verast en vaderlief wil niets meer van zijn zoon weten. Vader en zoon sluiten uiteindelijk een compromis: ze zullen samen de stoffelijke resten van de moeder naar de Belgische kust brengen. Maar een gemakkelijke reis wordt het niet.

Het verhaal heeft een kwartier nodig om in gang te schieten en wordt daarna ondanks het klassieke en voorspelbare patroon best boeiend. De sterke van de film zit hem vooral in het smoelwerk van geslagen hond Magimel, die je ervan kan overtuigen dat hij het leed van de wereld op zijn schouders draagt. Hij is de perfecte tegenspeler voor Mya Bollaers, een actrice die jeugdige energie uitstraalt. Het middenstuk en vooral het einde hadden sterker gekund, maar het pleit voor regisseur Laurent Micheli dat hij niet voor een flauw happy end koos.

Regie Laurent Micheli
Cast Mya Bollaers, Benoît Magimel, Els Deceukelier
Speelduur 1u27