21.12.2022
Recensie-telex: Devotion & Corsage
Devotion
Jesse Brown was de eerste Afro-Amerikaanse piloot van de Navy. Zijn levensverhaal verdiende zeker een film, maar deze wat ouderwetse biopic neem teveel hooi op de vork. Devotion wil naast een schets van Browns leven voor en tijdens de Koreaanse oorlog ook nog een verhaal over vriendschap vertellen én concurreren met Top Gun: Maverick.
Het beste aan de film zijn de actiescènes, knap gefilmd door David Finchers huis-DoP Erik Messerschmidt en zijn echt van het niveau van de voorgenoemde Tom Cruise-hit . Maar die scenes zijn te beperkt. Regisseur J.D. Dillard heeft tachtig procent van het verhaal voorbehouden voor de vriendschap tussen Brown (Jonathan Majors) en zijn wing man Tom Hudner (Glen Majors), en de frustraties van Brown om als zwarte piloot geaccepteerd te worden in het Amerikaanse leger.
Die racistische conflicten hebben we echter al in andere films gezien én met meer impact. Het spijtige is dat de hechte vriendschap tussen Brown en Hudner perfect tot uiting komt in een lange en heel indrukwekkende sequens. In feite had die de basis van de film moeten zijn. Dan was Devotion een ongelooflijk straffe film geweest die een propagandafilm zoals Top Gun: Maverick bijna uit je geheugen had gewist.
>>Klap
Het levensverhaal van Jesse Brown, de eerste Afro-Amerikaanse piloot van de Navy, is deels biopic, deels actiefilm en deels ernstige buddy movie. Wie de actiescènes in Top Gun en zijn sequel Maverick geweldig vond, moet deze film zeker bekijken.
Regie J.D. Dillard
Cast Jonathan Majors, Glenn Powel, Christina Jackson
Speelduur 2u18
Vanaf 21 december in de bioscoop
Corsage
De Oostenrijkse cineaste Marie Kreutzer vatte het idee op om keizerin Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije, bijgenaamd Sisi, te ontdoen van haar sentimentele imago en de nadruk te leggen op het tragische leven van een vrouw onder een tiranniek protocol. Het doorprikken van het Sisi-imago is niet meteen baanbrekend: al in de jaren zeventig schetste Luchino Visconti een heel ander beeld van dezelfde figuur in Ludwig.
Kreutzer toont Elisabeth als een ongelukkige veertigjarige vrouw die door haar impotente man en zijn gevolg constant het zwijgen wordt opgelegd. Een beetje vrijheid vindt ze in haar bezoeken aan haar homoseksuele neef Ludwig II van Beieren. Maar ontsnappen is niet mogelijk en dus begint ze zichzelf weg te cijferen.
De cineaste vond het nodig om haar hevig gefictionaliseerd, nogal monotoon en veel te nadrukkelijk portret vol anachronismen te stoppen – arthouse, weet je wel. Gelukkig is Vicky Krieps een fascinerende actrice die je aandacht twee uur weet op te eisen.
>>Klap
Vicky Krieps schittert als Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije in dit gefictionaliseerd portret vol anachronismen. Voor fans van arthousebenaderingen van biopics zoals Jackie en Spencer.
Regie Marie Kreutzer
Cast Vicky Krieps, Florian Teichtmeister, Colin Morgan
Speelduur 1u53
Vanaf 21 december in de bioscoop