18.04.2023

Recensie-telex: Are You Lonesome Tonight? & Supereroi

Are You Lonesome Tonight?

In Taiwan kennen ze ook iets van film noir: in dit opmerkelijk debuut van Wen Shipei, dat thematisch aanleunt bij Blood Simple van Joel en Ethan Coen, rijdt een hersteller van airconditioningtoestellen, een man aan en pleegt vluchtmisdrijf. Vermoedelijk uit schuldgevoelens volgt hij de weduwe van het slachtoffer. Er zijn echter een aantal dingen die de twee personages niet weten, waardoor het verhaal in een nog donkerdere en gewelddadigere richting gestuwd wordt.

Shipei houdt zoveel mogelijk informatie achter om die dan later via flashbacks uit te spelen, wat het verhaal nog boeiender en verrassender maakt. Onder de neonoirlaag schuilt bovendien een portret van eenzame zielen die door kleine toevalligheden hetzelfde pad worden opgestuurd.

Regie Wen Shipei
Cast Eddie Peng, Sylvia Chang, Wang Yanhui
Speelduur 1u35
Vanaf 19 april in de bioscoop

Supereroi

Paolo Genovese, vooral bekend van komedies die bij ons nooit de zalen bereikten, tracht met zijn eerste melodramatische romance een soort Italiaanse The Unbearable Lightness of Being te maken. La meglio gioventù-ster Jasmine Trinca vertolkt Anna, een cartoonist die in haar autobiografische tekeningen gewone mensen afbeeldt als superhelden. Ze wordt verliefd op Marco, een wiskundige die gelooft dat levensgebeurtenissen voorspelbaar zijn.

Door de eerste helft van hun relatie parallel te monteren met de tweede helft wil Genovese tonen dat het tegendeel van Marco’s filosofie waar is. Een revelatie is dat echter geenszins. De regisseur heeft dus eigenlijk veel moeite gedaan om weinig te vertellen. Op het einde heb je vooral een so what-gevoel. Wat wel bijblijft, zijn de zeer geloofwaardige vertolkingen van Trinca en Borghi die bovendien uitstekend op elkaar ingespeeld zijn.

Regie Paolo Genovese
Cast Jasmine Trinca, Alessandro Borghi, Greta Scarano
Speelduur 2u00