18.04.2023

Evil Dead Rise: Fivequel resulteert in alle-remmen-los-horrorfestijn (recensie)

42 jaar na The Evil Dead van Sam Raimi krijgen we een vijfde aflevering van de franchise in onze maag gesplitst. Zoals de remake door Fede Alvarez, film nummer vier, houdt Evil Dead Rise van Lee Cronin het min of meer ernstig, met hier en daar wat zwarte humor en over the top-horrorscènes. Verwacht je echter aan een blood fest zonder veel echte spanning.

Na de intro, die weinig met de rest van de film te maken lijkt te hebben, wordt Evil Dead Rise min of meer een huis clos. In de kelder van een oud flatgebouw vinden de kinderen van alleenstaande moeder Ellie (Alyssa Sutherland) het Necronomicon aka het Boek der Doden en enkele oude vinylplaten. Een van de spruiten opent het boek en het kwaad nestelt zich in Ellie. Gelukkig is haar jongere zus Beth (Lily Sullivan) er nog om de kinderen bij te staan in hun strijd tegen het Kwaad.

De Evil Dead-reeks is er zodanig over dat humor altijd beter werkt dan ernst. Army of Darkness, deel drie, is daarom bijvoorbeeld leuker dan opvolger Evil Dead en deze Evil Dead Rise. Cronin stopt echter nog wat gitzwarte humor in zijn film. Zo benadert een bezeten Ellie haar kinderen met het omineuze zinnetje ‘Mommy is with the maggots now’.

Cronin wil tegelijk zo ver mogelijk gaan qua gruwel, een trend die al een paar jaar het horrorgenre teistert. Na een uur stapelen de lijken zich op (om te herrijzen) en het Kwaad houdt geen rekening met de leeftijd van zijn slachtoffers. En daar houden de excessen niet op: met een ondubbelzinnige knipoog naar The Shining worden tonnen bloed klaargezet voor een door Aliens en Evil Dead II geïnspireerde finale waar de Peter Jackson van Bad Taste en Braindead van gesmuld zou hebben.

Smaakvol en vooral spannend is het allemaal niet, want je geeft geen moer om de eendimensionale personages. Fans van meer hardcore horror en Raimi’s originele triptiek zullen het echter leuk vinden dat Cronin zich weinig beperkingen oplegt en op zoek gaat naar enkele originele momenten. Of zij iets zullen oppikken van de anti-abortusboodschap valt te betwijfelen dankzij de duizelingwekkende dosis bloeddouches, doorboorde lichamen en steak tartaar.

Iers cineast Lee Cronin zorgt in de vijfde Evil Dead-film voor een bloederig horrorfestijn, waarin een moeder bezeten raakt door het gekende Kwaad wanneer een van haar kinderen het Necronomicon opent. Schatplichtig aan The Evil Dead, Evil Dead II, The Shining, Aliens én Braindead.

Regie Lee Cronin
Cast Alyssa Sutherland, Lily Sullivan, Morgan Davies
Speelduur 1u37