08.01.2020

Recensie-telex: All of Us, Før frosten (Before the Frost)

All of Us

Zo’n 21 jaar na zijn regiedebuut Film 1 levert Willem Wallyn zijn tweede film af. Deze keer geen sarcastische metafilm, maar een volbloed melodrama over een therapeute met weinig ervaring (Barbara Sarafian) die vier terminale kankerpatiënten (Maaike Neuville, Joke Devynck, Jan Hammenecker en Bruno Vanden Broecke) begeleidt.

In plaats van de toeschouwer à la Patrice Chéreau (Son frère) te confronteren met de gitzwarte realiteit kiest Wallyn voor een mix van Denys Arcand, Paul Mazursky en Douglas Sirk. Het zware thema wordt verlicht met spitse dialogen en tragikomische situaties. Maar hou wel je zakdoek klaar: naar het einde toe pakt Wallyn uit met een van de ontroerendste scènes uit de Vlaamse filmgeschiedenis. All of Us is misschien geen cinema voor wie emotionele manipulatie schuwt, maar blinkt wel uit als een uitstekend geschreven publieksfilm met een hart.

Regie Willem Wallyn
Cast Maaike Neuville, Barbara Sarafian, Joke Devinck
Speelduur 1u53
Vanaf 8 januari in de bioscoop

Før frosten (Before the Frost)

Boerenfilms zoals Boerenpsalm en Het Gezin van Paemel worden nog steeds gemaakt. Alleen: niet in Vlaanderen, maar wel in Denemarken. Before the Frost speelt op het Deense platteland in het midden van de 19e eeuw. Jesper Christensen vertolkt een arme boer die vreest dat hij de winter niet zal doorkomen. Om te overleven besluit hij zijn dochter uit te huwelijken aan een buur. Maar dan krijgt hij een beter aanbod, wat een neerwaartse spiraal in gang zet die gepaard gaat met woordbreuk, brandstichting en moord.

Regisseur Michael Noer toont wat er gebeurt wanneer arme mensen wanhopig worden en duwt de toeschouwer met het gezicht in de ijskoude modder en de gitzwarte koeienvlaaien. In sneltempo laat hij zijn personages evolueren van rechtschapen sukkelaars tot monsters die hun ogen sluiten voor alle onrecht. Niet iedereen zal mee zijn met dit donkere wereldbeeld, maar Jesper Christensen – zo’n beetje de Deense Jan Decleir – brengt zijn rol zeer overtuigend.

Regie Michael Noer
Cast  Jesper Christensen, Magnus Krepper, Gustav Dyekjær Giese
Speelduur 1u40