15.05.2019

Recensie Sunset

Weinig regisseurs hebben de laatste jaren zoveel indruk gemaakt met hun debuutfilm als de Hongaarse cineast László Nemes. Zijn holocaustdrama Son of Saul was een verbluffende prestatie: ongemeen intens, superprecies in beeld gebracht en een werk met een consequente visie. Die laatste twee kenmerken vind je ook terug in zijn nieuwe film Sunset, maar het resultaat stijgt niet naar dezelfde hoogte. En dat heeft alles te maken met de context.

Sunset, speelt zich af in Boedapest anno 1913. Een cruciaal jaar in de wereldgeschiedenis, maar er is meer aan de hand. De Hongaarse hoofdstad was op dat moment namelijk even belangrijk en wervelend als pakweg Parijs of Wenen: een plek met veel cultureel en politiek gewicht. Írisz, het hoofdpersonage, keert er na een lange afwezigheid terug om werk te zoeken in de prestigieuze hoedenwinkel Leiter. Die is lang in het bezit geweest van Írisz’ familie, tot haar ouders stierven in een verwoestende brand. De nieuwe eigenaar heeft helaas geen plaats voor haar, maar Írisz heeft het gevoel dat hij haar probeert af te schepen. En dan verneemt ze dat haar broer misschien nog in leven is.

Sunset is strikt genomen een detectiveverhaal, zij het dan met een speurneus die meer verbeten dan geslepen is en die zichzelf voortdurend in de nesten werkt. Aan nesten geen gebrek, want er broeien spanningen die zullen uitmonden in de Eerste Wereldoorlog. Die achtergrond zou de film nog indringender moeten maken, maar daar wringt het schoentje een beetje. Nemes laat zich absoluut opnieuw kennen als een virtuoze cineast en hoofdactrice Juli Jakob houdt de aandacht vast, maar ondanks de hittegolf die over Boedapest hangt, zit er ook een koude esthetiek in de film die de kijker op een afstand houdt.

Nemes pakt het op een gelijkaardige manier aan als bij Son of Saul, met de camera strak op zijn hoofdfiguur gericht en de achtergrond vaak vaag en ver. Bij Son of Saul had die keuze echter een hartverscheurend effect omdat ze de onmenselijke realiteit van het concentratiekamp extra in de verf zette. Je kan wel redenen verzinnen waarom Nemes in Sunset hetzelfde doet – om Írisz’ blinde koppigheid te illustreren bijvoorbeeld – maar de impact is eerder fraai dan formidabel.

Anno 1913 keert een jonge vrouw na vele jaren terug naar het welvarende Boedapest, waar haar familie ooit om het leven is gekomen. Intussen smeden samenzweerders snode plannen. Regisseur László Nemes past zijn intens dramatische Son of Saul-stijl toe op een andere historische context.

Regie László Nemes
Cast Juli Jakab, Vlad Ivanov, Evelin Dobos
Speelduur 2u24