18.12.2019

Recensie Star Wars: The Rise of Skywalker

Spoileralarm!

Het slot van de Skywalker-saga in het Star Wars-universum is geen complete ramp, maar het is ook niet bepaald de meest verbluffende space opera ooit. Het gros van de fans zal echter tevreden zijn.

Een eerste probleem is de lange aanloop. Het Verzet verneemt via een spion binnen de First Order dat Emperor Palpatine is teruggekeerd en een groots offensief plant. Om te weten waar de opperschurk zich met zijn megavloot verschanst heeft, moet een bijzondere kaart gevonden en ontcijferd worden. Het verloop van die speurtocht wordt nogal chaotisch verteld en voelt na een tijdje zelfs totaal overbodig aan. Voor regisseur J.J. Abrams is deze queeste vooral een aanleiding om de heldenbende Rey, Poe, Finn, Chewbacca, C-3P0 en R2-D2 nog eens gezellig in A New Hope-stijl bijeen te brengen.

En dat terwijl je eigenlijk zit te wachten zijn de confrontaties tussen Rey (Daisy Ridley) en Kylo Ren (Adam Driver) en de revelatie over Reys ouders (die minder spectaculair is dan iedereen had verwacht). Eens de twee hun lightsabres bovenhalen, komt de film eindelijk tot leven. Dat heeft voornamelijk te maken met Driver, die in vergelijking met John Boyega (als de constant verontwaardigde en hysterisch gillende Finn) en Oscar Isaac (als de steeds bezorgde piloot Poe) een opvallend genuanceerde en antimelodramatische vertolking brengt – hoogst zeldzaam in een film die het equivalent is van een stripverhaal voor tieners.

Tijdens zijn laatste 75 minuten is The Rise of Skywalker beslist fors entertainment, maar na de eindgeneriek flitsten er toch een aantal vragen door mijn hoofd. Enkele mogelijke romances worden in de loop van de film gesuggereerd, maar waarom krijgen die geen resolutie? De Star Wars-films zijn altijd monumenten van kuisheid geweest, maar in deze film lijkt aseksualiteit echt troef. Wie hoopte op een interraciale romance mag het bijvoorbeeld vergeten. Het zegt veel over Abrams, een regisseur die altijd op veilig speelt. Hij maakte als perfecte studiohuurling de risicoloze pulpfilm die Disney eiste. Hoewel Rian Johnson, regisseur van de achtste aflevering The Last Jedi, het hard te verduren kreeg op Twitter, blijft zijn Episode de meest interessante uit de reeks. Als de Star Wars-franchise écht een toekomst wil hebben, dan zal Disney (waarschijnlijk met tegenzin) opnieuw zo’n buitenbeentje moeten inhuren.

The Force Awakens-regisseur J.J. Abrams sluit de Skywalker-saga af met een Episode waarin Kylo Ren Rey al dan niet over streep trekt naar de Dark Side en het Verzet het ultieme gevecht levert met een oude vijand. Te vergelijken met de zeer kuise jeugdfilmversie van de laatste aflevering van Game of Thrones.

Regie J.J. Abrams
Cast Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega
Speelduur 2u22