03.06.2015

Spy

Paul Feig heeft een hechte band met de komische vrouwen uit zijn entourage. Met zijn gedachten al bij de aankomende vrouwelijke Ghostbusters, brengt hij eerst Spy in de zalen. Ster van beide films: Melissa McCarthy. The Heat en Bridesmaids incluis, werkten de twee al driemaal samen. Ook Rose Byrne speelt opnieuw mee in deze spionagekomedie die ons langs Parijs, Boedapest en Rome voert en visueel flirt met de flitsende Bondproducties.

McCarthy maakte zich doorheen de jaren de rol van underdog eigen. Hier toont ze daar flexibel mee om te kunnen. Als agente Susan Cooper praat ze vanuit de CIA-kelders topspion Bradley Fine (Jude Law) door elke opdracht. Wanneer Bulgaarse wapenhandelaarster Rayna Boyanov (Byrne) een kogel door zijn hoofd jaagt, gaat ze in zijn plaats een nucleaire kofferbom opsporen. Wie verdenkt immers die corpulente grijze muis?

Spy fileert luidruchtig en lekker absurd al te karikaturale actiescenario’s. Jason Statham verschijnt als oerdomme versie van de helden die hij zelf vaak speelt. De stoere monologen waarin hij zijn onverwoestbaarheid bepleit – “This arm has been ripped off and reattached with this arm” – zijn geniaal relativerend. De plot slaat op weinig, mooi in de sfeer van de thrillers die het op de korrel neemt. Uiteraard is de vijand een moslimterrorist en de handlangster Oost-Europees.

Cooper is geen vrouwelijke Austin Powers daar Feig actie even belangrijk acht als humor – een zeldzaamheid in actiekomedies. Tegelijk is de vervrouwelijking niet schatplichtig aan de Miss Congeniality-stal. Geen fitte actieheldin hier, maar een komisch talent dat slapstickgewijs met een overdekte scooter durft omvallen, om vervolgens een topmodel annex huurmoordenaar met potten en pannen te lijf te gaan. Feig en McCarthy slaan genadeloos stereotypes aan diggelen. Dat 50 Cent een wat overbodige cameo krijgt, moet je erbij nemen.

Na Bridesmaids en The Heat slaan regisseur Paul Feig en actrice Melissa McCarthy opnieuw de handen in elkaar en zetten het spionagegenre op zijn kop. Met Jude Law als een slijmerige Bond­kopie en een zichzelf persiflerende Jason Statham.

Regie Paul Feig
Cast Melissa McCarthy, Rose Byrne, Jason Statham, Morena Baccarin, Jude Law
Speelduur 2u