03.07.2018

Recensie Sicario: Day of the Soldado

Bij het maken van een sequel probeert men meestal hetzelfde te brengen, maar net iets anders, terwijl men eigenlijk iets anders zou moeten brengen dat een beetje hetzelfde is. Dat verklaart meteen waarom Sicario: Day of the Soldado een van de weinige echt geslaagde recente sequels is – alleen Blade Runner 2049 komt in de buurt.

Alle lof gaat naar scenarist Taylor Sheridan (Hell or High Water, Wind River) die een heel interessante insteek heeft gevonden waardoor hij tamelijk ver wegblijft van zijn eerste Sicario-script. Het personage van Emily Blunt, waarmee de toeschouwer zich in de eerste film kon identificeren, is verdwenen. Gevolg: je bent verplicht om het morele kompas van vuile-zaakjes-specialist Matt Graver (Josh Brolin) te volgen.

Graver moet in opdracht van de Amerikaanse overheid een oorlog tussen de Mexicaanse kartels uitlokken. Die zouden immers nog meer brood zien in het smokkelen van zelfmoordterroristen dan van drugs. Graver heeft het niet zo lumineuze idee om de tienerdochter van een drugsbaron te ontvoeren en die misdaad in de schoenen van een rivaal te schuiven. Alejandro (Benicio Del Toro) staat te trappelen om hem te helpen, maar hij en Graver moeten vaststellen dat de operatie helemaal ontspoort.

Sicario: Day of the Soldado is Sheridans Sam Peckinpah-film. De prent is minder gewelddadig en nihilistisch dan bijvoorbeeld Bring Me the Head of Alfredo Garcia, maar de relatie tussen Brolin en Del Toro doet enorm hard denken aan de relatie tussen Robert Ryan en William Holden in The Wild Bunch. Beide films handelen over een hechte vriendschap die door toedoen van de overheid evolueert naar een rivaliteit, maar ook over twee mannen die moeten kiezen tussen nihilisme en een verloren erecode.

Overtreft deze sequel dan het origineel? Geenszins. Je mist bij momenten grote troeven als de strakke regie van Denis Villeneuve, de haarscherpe fotografie van Roger Deakins en de dreigende score van Jóhann Jóhannsson zaliger. Maar het script van Sheridan is zo geïnspireerd en spannend dat je dat maar al te graag door de vingers ziet. Trouwens, de Italiaanse regisseur Stefano Sollima (bekend van de tv-versie van Gomorrah) is allesbehalve een minder getalenteerde stand-in.

Maak je alvast klaar voor op een threequel, want het bijna open einde lijkt een gewelddadige revenge movie te voorspellen. Wie weet wordt het een mix van de eindsequentie van The Wild Bunch en de tweede helft van België-Japan.

Sicario-scenarist Taylor Sheridan knipoogt in deze sequel naar Sam Peckinpah en zijn The Wild Bunch, en laat terugkerende acteurs Josh Brolin en Benicio Del Toro een Mexicaanse tiener kidnappen om een oorlog tussen de Mexicaanse kartels uit te lokken.

Regie Stefano Sollima
Cast Benicio Del Toro, Josh Brolin, Matthew Modine
Speelduur 2u02