03.07.2018

Recensie The First Purge

Exploitation cinema heeft zelden of nooit een politieke boodschap, maar wil wel altijd choqueren. Mogelijk hebben de vele dystopische sciencefictionfilms scenarist James DeMonaco geïnspireerd tot het schrijven van de eerste The Purge. Waar die film beperkt bleef tot vooral horror, schoof de franchise aflevering per aflevering op naar actie met een politieke boodschap. Die politiek is in The First Purge zo nadrukkelijk gelinkt aan het huidige politieke klimaat in Amerika dat je kan spreken van de eerste political exploitation movie.

Verwacht nu niet direct subtiliteit: de boodschap wordt er met de voorhamer ingemept. En zoals zijn genregenoten blijft The First Purge hypocriet. De prent verheerlijkt immers het geweld dat het aanklaagt. Maar so what? Dat is nu eenmaal het leuke aan een genre dat zich altijd gedragen heeft als een agressief maar spontaan kind dat direct bevredigd wil worden in zijn primaire behoeften.

In deze fourquel– in feite een prequel op aflevering één – komt een nieuwe partij, de New Founding Fathers of America, aan de macht en die wil het misdaadcijfer naar beneden. Om dat te verwezenlijken wordt op Staten Island, the forgotten borough, een experiment opgestart: tijdens één nacht mag iedereen ongestraft moorden. De New Yorkse regio vormt de ideale locatie, want het eiland kan makkelijk afgesloten worden van de rest van de wereld. Het doden komt echter traag op gang. Mensen blijken liever te feesten dan te moorden. Maar plots vinden er uitbarstingen van geweld plaats.

SPOILER ALERT

De film speelt zich vooral af in Park Hill, een wijk waar zwarten en hispanics in de meerderheid zijn. Geestelijke vader van de Purge-serie James DeMonaco focust zich dan ook op de overlevingsstrijd van de leider van een zwarte bende die zich tegen het experiment verzet, zijn pacifistisch ex-liefje en haar wat losgeslagen broertje. Zij ontdekken immers dat de overheid het immorele experiment gebruikt om het armoedeprobleem op te lossen.

Je denkt onmiddellijk aan de incidenten in Charlottesville wanneer blijkt dat de nieuwe president extreemrechtse gekken niet alleen de handen boven het hoofd houdt, maar ook inhuurt voor een final solution. Dat maakt deze prequel onverwacht een pak interessanter dan vele andere exploitation movies. Het beeld van Ku Klux Klan-leden die door het verlaten Park Hill rijden om Amerika te ‘zuiveren’, terwijl een ‘black panther’ en zijn maten klaarstaan om weerwerk te bieden is een scène die blijft nazinderen. Detroit is nooit veraf.

Maar laten we de euforie toch een beetje temperen. Want neen, Aaron Sorkin schreef  geen spitse dialogen, Spike Lee stond niet achter de camera en bij de cast vallen geen karakteracteurs van het kaliber van Denzel Washington of Morgan Freeman te bespeuren. Moest de heer Trump echter toevallig deze film bekijken, dan zou hij beslist een woeste tweet richting DeMonaco sturen. En dat is geen geringe verdienste.

In deze The Purge-prequel mogen mensen op Staten Island voor het eerst ongestraft moorden. In Detroit-stijl komt de zwarte bevolking echter in opstand wanneer blijkt dat zij het doel is.

Regie Gerard McMurray
Cast Lex Scott Davis, Y’Lan Noel, Marisa Tomei