11.12.2018

Recensie Ralph Breaks the Internet

In Wreck-It Ralph, de ietwat bizarre computeranimatiekomedie van Disney, kwamen videogamefiguurtjes in mekaars games terecht. Het was dan ook logisch dat ze in de sequel een stap verder zouden zetten. Waar anders naartoe dan naar het internet? Dat bood niet alleen veel mogelijkheden, maar – in navolging van Ready Player One –  kon Disney zijn hele catalogus opentrekken.

Ralph (stem van John C. Reilly), de slechterik met een peperkoeken hart van de game Fix-It Felix Jr. , heeft met Vanellope een vriendin voor het leven. Maar dan maakt een klant het controlestuur van haar Sugar Rush-game stuk.  Waar vind je een nieuw stuur van een oude game die niet meer gemaakt wordt? Op eBay, natuurlijk. Ralph en Vanellope trekken daarom de wijde wereld van het internet in op zoek naar het bijna onvindbare item. Ralph ontdekt tijdens de trip echter dat Vanellope’s drang om nieuwe horizonten te verkennen hun vriendschap wel eens zou kunnen ondermijnen en gaat helemaal in de fout.

Rich Moore en Phil Johnston, de creatieve krachten achter Zootopia en de eerste Wreck-It  Ralph, hebben flink wat opgestoken van de Pixar-way of thinking. Soms voelt Ralph Breaks the Internet aan als een videogamevariant van een Toy Story-film, met Ralph en Vanellope als de digitale alter ego’s van Woody en Buzz.  Zoals de arrogante maar kinderlijke Woody domme dingen doet omdat hij zich ergert aan de idealen van de naïeve Buzz, zo weet Ralph nooit gepast te reageren op de aspiraties van zijn vriendin.

De wereld van het internet voorstellen als een megastad waar alles kan en mag, is best wel geestig en de mogelijkheden om daarover grapjes te bedenken zijn schier oneindig. Zelfs de Stormtroopers, Kermit, Baby Groot en Stan Lee krijgen cameo’s. De manier waarop ‘spam’ in het verhaal wordt gebracht is hilarisch. Maar het hoogtepunt is de Oh My Disney-scène waarin alle Disney-prinsessen opduiken – zelfs die Schots brabbelende roodharige van ‘die andere studio’. Zelden was zelfpromotie zo entertainend.

Ralph Breaks the Internet is echter niet over de hele lijn een voltreffer. Er zijn sequentie waarin het verhaal op een vervelend zijspoor komt en het obligate gemoraliseer over vriendschap doet knarsetanden. Maar al bij al is dit een genietbare sequel – zeker voor zij van kindsbeen af vertrouwd zijn met het wereldwijde web.

In de sequel op de populaire Disney-computeranimatiekomedie Wreck-It Ralph wordt de vriendschap tussen Ralph en Vanellope op de proef gesteld wanneer ze de wijde wereld van het internet verkennen. De digitale versie van een Toy Story-film binnen een Ready Player One-universum.

Regie Rich Moore en Phil Johnston
Cast John C. Reilly, Sarah Silverman, Gal Gadot
Speelduur1u52