Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

08.07.2020

Recensie Pinocchio

door Chris Craps

In dit tijdperk van wereldleiders met een lange neus is een nieuwe filmversie van Le avventure di Pinocchio zeker op zijn plaats. In afwachting van de animatiefilm van Guillermo del Toro brengt Matteo Garrone (Dogman) een zeer Italiaanse bewerking die teruggrijpt naar het originele sprookje van Carlo Collodi.

Garrone kiest voor een grilligere, gedetailleerdere en meer anekdotische vertelling, wat zijn live action-adaptatie bijna veertig minuten langer maakt dan de bekende Disney-animatiefilm. Hij situeert zijn film in het rurale Italië van begin vorige eeuw en flirt met een look die herinneringen oproept aan de cinema van de Taviani-broers. Garrone’s Pinocchio holt door de o zo typische Toscaanse landschappen en ontmoet excentrieke mensen en dieren die weggelopen lijken uit een Fellini-film. Ook de casting van de Italiaanse superster Roberto Benigni – zelf Pinocchio in zijn rampzalige verfilming uit 2002 – als Geppetto wijst erop dat de regisseur een Italiaanse film in hart en nieren wilde maken.

Er hangt dus een zweem van nostalgie naar het oude Italië over de film, maar die heeft vooral iets pijnlijks. De decors zijn stoffig, oud en vervallen en de armoede waarmee de gewone Italiaan honderd jaar geleden kampte, zit in elk shot. Ironisch genoeg zorgt Pinocchio, meestal helemaal in het rood gekleed, voor een frisse bries in de grijze omgevingen. Alsof Garrone wilde tonen dat ondanks zijn fouten een leugenachtig jongetje dat alles nog moet leren toch het meest hoopvolle symbool is voor een dor geworden land als Italië. Je zou bijna denken dat de cineast via het puur visuele een politiek statement wilde maken.

Ondanks alle ambities van Garrone raakte deze Pinocchio me echter slechts sporadisch. De film voelt in ieder geval te lang aan, zeker voor een jonger publiek. Daarnaast twijfel ik er flink aan of het een goede zaak was om zo trouw te blijven aan het bronmateriaal uit 1883. Ik hoop dan ook dat del Toro, die zijn sprookje in het Mussolini-tijdperk situeert, wat anders biedt dan een interessante maar stoffige hommage aan een Italië dat aan een nieuwe Rennaisance toe is.

>>Klap

De Italiaanse cineast Matteo Garrone keert met zijn live action-versie van Pinocchio terug naar het originele verhaal van Carlo Collido en brengt tevens een hommage aan het rurale Italië dat zo mooi geëxploreerd werd in de films van Paolo en Vittorio Taviani, Federico Fellini en Ermanno Olmi. Te zien als een mix van Tale of Tales, A.I., Amarcord en Kaos, maar dan voor de ganse familie.

Regie Matteo Garrone
Cast Roberto Benigni, Federico Lelapi, Marine Vacth
Speelduur 2u05
Vanaf 8 juli in de bioscoop