06.11.2018

Recensie Overlord

Vermoedelijk was producent J.J. Abrams geïnspireerd door de Noorse nobudgethororfilm Dead Snow bij de creatie van zijn B-film Overlord. Oei, een spoiler? Geenszins. De film wil de WO II-versie van From Dusk Till Dawn zijn, maar in tegenstelling in die Robert Rodriguez-film zie je de twist al van bij het begin aankomen.

Aan de vooravond van D-Day wordt een bataljon Amerikaanse parachutisten in de buurt van een Frans dorpje gedropt om er een Duits communicatiestation op te blazen. Onder de men with a mission bevinden zich een Afro-Amerikaan (Jovan Adepo uit The Leftovers), een explosieven-expert (Wyatt Russell, zoon van Kurt) en een Italo-Amerikaan. Zoals dat wel vaker in pulpy oorlogsfilms gebeurt, botsen ze op een gewapende schoonheid van het Verzet, die hen naar hun doelwit in haar dorpje leidt. In het plaatsje wemelt het echter van het sadistische nazituig onder leiding van Wafner (de Deense acteur Pilou Asbæk).

De intro van Overlord is best spannend en spectaculair in beeld gebracht door Julius Avery (Son of a Gun), maar wat volgt is vooral clichématige B-horror. Alles is zo over the top dat je het moeilijk serieus kan nemen. De genreclichés, de banale dialogen en de groteske slechtheid van de Duitsers zou je kunnen accepteren als een parodie op de oude Amerikaanse propagandafilms, maar Avery en zijn scenaristen Billy Ray (Captain Phillips) en Mark L. Smith (The Revenant) zijn stekeblind voor de potentiële humor in hun verhaal.

Met de humoristische insteek van bijvoorbeeld An American Werewolf in London had Overlord een echte cultfilm kunnen worden. De makers laten zoveel kansen liggen dat de film – ondanks de ‘verrassende wending’ in het midden – opvallend monotoon  is. De meeste acteerprestaties zijn ronduit saai. Enkel Asbæk gaat zo op in de krankzinnigheid van zijn personage dat hij de film sporadisch kleurt met hilarische camp.

Overlord zal horrorfans die niet veel gewoon zijn weten te entertainen, maar uiteindelijk is en blijft dit een mak tussendoortje uit Abrams’ filmfabriek.

Producer J.J. Abrams transformeert de vooravond van D-Day tot een gorefest dat structureel gelijkenissen vertoont met From Dusk Till Dawn. De helden zijn Amerikaanse men with a mission onder leiding van de zoon van Kurt Russell, die een Duits radiostation moeten vernietigen.

Regie Julius Avery
Cast Jovan Adepo, Wyatt Russell, Pilou Asbæk
Speelduur 1u50