06.11.2018

Recensie Kursk

Het tragische verhaal van de Kursk is zo spannend dat je meteen de verfilming zou willen zien. Als Das Bootovertroffen overtroffen zou kunnen worden, dan wel met dat verhaal. Maar regisseur Thomas Vinterberg was duidelijk niet erg gemotiveerd om een claustrofobische saunathriller te maken. De man achter onder meer Festen en Jagten is een cineast die gefascineerder is door menselijke relaties dan door de extreme reacties van wanhopige mannen in een akelige huis clos. Daardoor is zijn Kursk meer een docu-melodrama dan een thriller geworden.

Kursk vertelt het verhaal van de Russische kernduikboot die op 12 augustus 2000 tijdens oefeningen van de Russische marine in de Barentszzee na een enorme explosie naar de bodem zonk. De meeste van de 118 bemanningsleden zijn op slag dood, maar 24 mariniers, onder wie kapitein Mikhail Kalekov (een zoals steeds uitstekende Matthias Schoenaerts), kunnen zich veilig stellen in de achtersteven.

Het lijkt slechts een kwestie van tijd voor ze zouden worden gered. De paranoïde houding van de top van de Russische marine en het tot op de draad versleten reddingsmateriaal zorgen echter voor enorme hindernissen. Ondertussen is het voor de familieleden van de Kursk-bemanning (onder meer Léa Seydoux, Eva Van Der Gucht en Josse De Pauw) en de Brit die een helpende hand wil uitsteken (Colin Firth) bang afwachten.

Deze Belgisch-Frans-Luxemburgse productie van Luc Besson begint in The Deer Hunter-modus met een trouwpartij waarbij we de verschillende personages leren kennen. Daarna worden we heen en weer geslingerd tussen de Kursk, de Russische kapitein van een kruiser, de families van de Kursk-crew en de Engelse marine. Vinterberg laat ons dus op net geen twee uur met een massa personages kennismaken. Geen eenvoudige taak, maar zijn aanpak werkt min of meer. Het nadeel is dat je vooral wilt vertoeven waar de echte actie is: in de duikboot.

Van zodra je in de Kursk zit, leef je volledig mee met de mannen die als ratten in de val zitten. Vinterberg bouwt de spanning goed op en Schoenaerts en co. zijn meer dan overtuigend. Maar dan ga je plots naar Seydoux die aan een bureaucraat vraagt of er al nieuws is. En dat werkt bij momenten enorm frustrerend.

Het helpt ook niet dat al die acteurs – Vlamingen, Zweden, Denen, Duitsers Britten, noem maar op – verschillende accenten hebben. Vinterberg heeft zeker gelijk als hij zegt dat hij de film onmogelijk had kunnen maken zonder een internationale samenwerking en het Engels als voertaal. Het probleem is dat zo’n brei van accenten niet meer van deze tijd is.

Indien je erin slaagt die minpunten te negeren, dan openbaart zich echter een zeer degelijk Europees melodrama dat zonder problemen kan wedijveren met gelijkaardige Amerikaanse producties. Maar is Kursk de nagelbijter die hij had kunnen worden? Helaas niet. Misschien moet David Fincher zijn versie maar eens maken.

Thomas Vinterberg verzoent Das Boot met Festen in deze dramatische reconstructie van de ramp met de Russische kernduikboot Kursk. Matthias Schoenaerts steelt de show als kapitein van de onderzeeër, die zijn nog levende bemanning tot de laatste moment moed weet in te spreken.

Regie Thomas Vinterberg
Cast Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Colin Firth
Speelduur 1u57