03.01.2018

Recensie Molly’s Game

Het heeft lang geduurd, maar Aaron Sorkin heeft op zijn 56e eindelijk zijn eerste bioscoopfilm geregisseerd. De gevierde scenarist van onder meer The Social Network en Moneyball heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt. Zijn heldin in Molly’s Game mag dan wel een boeiende vrouw zijn, haar belevenissen als gastvrouw van pokeravonden voor de elite zijn best complex.

De Molly Bloom van dienst is niet het fictieve personage uit Ulysses van James Joyce, maar de reallife dochter van een professor psychologie die een grote belofte werd in het skieën. Na een zwaar ongeval dat haar sportcarrière nekte, leerde ze (Jessica Chastain) in Los Angeles pokeravonden voor de high society op poten zetten. Een beroemd acteur (gebaseerd op Tobey Maguire) suggereert haar om haar eigen zaak te beginnen, maar dat betekent flirten met de illegaliteit.

Sorkin had zijn bewerking van Blooms autobiografie rechtlijnig kunnen vertellen, maar hij koos voor een complexe constructie. Zo start het verhaal met een wel zeer gedetailleerde analyse van Blooms ongeval, om vervolgens een sprong te maken naar het moment waarop de FBI haar arresteert. Van daaruit flitsen we terug naar haar pokerverleden én volgen we hoe zij, met de hulp van haar advocaat (Idris Elba), een celstraf tracht te ontlopen. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, mag Bloom ook regelmatig off screen commentaar leveren op haar acties.

Iemand met minder talent dan Sorkin zou al snel tegen de vlakte gaan, maar de meest gevierde scenarist van zijn generatie blijft 140 minuten lang overeind. Niet slecht voor een film waarin oeverloos wordt gepraat. Maar voor fantastische dialogen moet je nu eenmaal bij Sorkin zijn. Het is zelfs onmogelijk om tijdens je eerste kijkbeurt al die verbale poëzie te verwerken.

Maar Sorkins sterkte blijkt ook zijn zwakte. Zoals andere steengoede scenaristen – zie Robert Towne en Charlie Kaufman – is hij verliefd op zijn eigen dialogen. Eens in de regiestoel heeft hij het moeilijk met de belangrijkste wet in de cinema: ‘Kill your darlings’. Vandaar dat Molly’s Game vrij lang uitvalt. Geen probleem voor Sorkin-fans, maar toeschouwers die meer visueel ingesteld zijn, zullen ongetwijfeld op een bepaald moment naar lucht beginnen te happen.

Het jaar is nog jong, maar veel intelligentere en compromislozere Hollywoodfilms dan Molly’s Game zal je dit jaar niet aantreffen in de bioscoop. De film is bovendien een nieuwe parel aan de kroon van de Jessica Chastain, een actrice die blijft verbazen.

Jessica Chastain incarneert in het regiedebuut van superscenarist Aaron Sorkin (The Social Network) een beruchte pokerkoningin die de machtigste filmsterren, industriëlen en gangsters aan haar goktafels wist te krijgen. Een biopic gekruid met wat Miss Sloane– en Rounders-elementen

Regie Aaron Sorkin
Cast Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner
Speelduur 2u20