29.09.2020

Recensie Misbehaviour

De Miss World-editie van 1970 in Londen vormde een keerpunt voor de competitie, die van bij haar ontstaan het symbool was van een conservatief gedachtegoed waarbij vrouwen werden gepresenteerd als keurvlees voor mannen. De organisatoren wilden daar anno 1970 zeker geen verandering in brengen en om dat te bevestigen lieten ze de seksistische én homofobe komiek Bob Hope de verkiezing presenteren. De activisten van de Women’s Liberation Movement grepen de kans om hun ongenoegen te uiten tijdens de immens populaire show. Miljoenen huisgezinnen waren getuige van de ludieke actie én van een verrassend palmares. Je zou veronderstellen dat reeds menig filmmaker op dit onderwerp zou zijn gesprongen voor een heerlijke satire, maar het heeft dus vijftig jaar geduurd. Wat iets zegt over het pre-#MeToo-tijdperk.

Een echt hoofdpersonage zit er niet in Misbehaviour. Er wordt heen en weer gesprongen tussen de vrouwen van de Women’s Lib, Bob Hope, de organisatoren van Miss World en de kandidaten voor het begeerde kroontje. Het laat toe om verschillende interessante aspecten van het incident af te tasten. De activisten mogen een discussie voeren over seksisme, de Miss World-organisatie en Bob Hope worden geviseerd omdat ze niet mee willen gaan met een veranderende wereld en de kandidaten dromen van een verkiezing zonder raciale vooroordelen. Dat laatste is het minst interessante ingrediënt van de film omdat het veel te sentimenteel wordt ingepakt. Misbehaviour is wel kritisch, maar wil uiteindelijk toch vooral zijn publiek met een goed gevoel naar huis sturen.

Er zijn zeker verschillende insteken die van Misbehaviour een geweldige film hadden kunnen maken. De boeiendste zou een tragikomedie geweest zijn à la Smile (1970), de scherpe Altmaniaanse satire van Michael Ritchie rond seksisme en een van de meest onderschatte films van de jaren zeventig. Het op veilig spelen van regisseuse Philippa Lowthorpe (The Crown) ondermijnt echter alles. Met zo’n geweldig gegeven verwacht je toch meer dan een klassieke, politiek correcte en deels op de Amerikaanse markt gerichte tragikomedie die niemand voor het hoofd stoot.

Het conventionele maakt van Misbehaviour echter niet minder een amusante kijkervaring. Rhys Ifans is best geestig als Miss World-organisator Eric Morley en Lesley Manville scoort als de verveelde echtgenote van Bob Hope. Greg Kinnear is misschien niet de ideale acteur om Bob Hope te vertolken, maar als je niet te veel aan de echte Hope denkt, zorgt hij wel voor de leukste momenten van de film.

De in het honderd gelopen Miss World-verkiezing van 1970 in Londen vormt het onderwerp van deze tragikomedie van Philippa Lowthorpe over seksisme en racisme. Een klassieke variant op Smile, een vergeten cultfilm van Michael Ritchie.

Regie Philippa Lowthorpe
Cast Keira Knightley, Jessie Buckley, Greg Kinnear
Speelduur 1u46