29.06.2021

Recensie Minari

Minari verwijst naar Japanse peterselie of Chinese selderij, een plant die over heel Azië verspreid is en vooral op vochtige plaatsen groeit. Een specifieke salade met dit ingrediënt wordt door Koreanen genuttigd tijdens de eerste volle maan van het jaar. Ze geloven dat het eten van het gerecht in de winter hen zal helpen de hitte van de zomer te trotseren. De groente speelde een belangrijke rol in de jeugdjaren van regisseur-schrijver Lee Isaac Chung, wiens ouders eind jaren zeventig migreerden van Zuid-Korea naar de VS. Chungs verlangen om terug te blikken op die eerste jaren resulteerde in een persoonlijk en fijnzinnig familieportret.

California, 1983. De familie Yi besluit om naar Arkansas te verhuizen. Vader Jacob Yi (The Walking Dead-ster Steven Yeun) heeft daar in de middle of nowhere een stuk grond gekocht dat hij wil bewerken. Door zijn optimisme ziet hij amper de problemen die zich aankondigen. Jacob maakt het zich moeilijk door water te zoeken op zijn land, zijn gefrustreerde vrouw Monica vindt hun nieuwe bestaan maar niets en hun zoontje David kampt met een hartkwaal, maar kan het niet laten om te ravotten als een kerngezond kind. Het drukke bestaan van Jacob en Monica dwingt hen om Monica’s excentrieke moeder Soon-ja te laten overkomen uit Zuid-Korea zodat ze David in het oog kan houden.

In feite behandelt de film hoe migranten door kennis van hun eigen cultuur kunnen overleven en hoe belangrijk familiebanden zijn. In dat verband speelt de Chinese selderij een belangrijke symbolische rol: Jacob toont geen interesse in de groente, hij wil zich helemaal aanpassen aan zijn nieuw land, maar de grootmoeder brengt de groente met zich mee en introduceert daarmee iets wat hoop brengt.

Chungs film kabbelt langzaam en dat vraagt een inpassing van de toeschouwer, maar na een half uur krijgt Minari je in zijn greep en het einde is ronduit ontroerend. Dat verklaart meteen waarom de film zoveel aandacht kreeg tijdens het recente awardsseizoen.

Lee Isaac Chung brengt in zijn semi-autobiografisch migrantenverhaal het portret van een Zuid-Koreaanse familie die verhuist naar een boerengat in Arkansas om daar een nieuw leven te beginnen. Een Zuid-Koreaanse variant op The Emigrant en The New Land van de Zweed Jan Troell.

Regie Lee Isaac Chung
Cast Steven Yeung, Youn Yuh-jung, Will Patton
Speelduur 1u55