22.08.2018

Recensie Lukas

Van Jean-Claude Van Damme verwacht niemand dat hij Robert De Niro achterna gaat, maar in deze Frans-Belgische polar bewijst hij dat hij zijn onkwetsbare imago opzij kan schuiven. JCVD heeft zich meer dan dan waarschijnlijk laten inspireren door de granieten kop-vertolkingen van Clint Eastwood. Gewoon bloedernstig kijken en verder weinig emoties tonen: it does the job.

Van Damme stelt zich in deze bescheiden productie minstens even bescheiden op. Hij speelt een verbitterde buitenwipper die niet meer de vechtjas van weleer is en amper rondkomt. Het enige waar hij voor leeft, is zijn 8-jarige dochter. Na een incident met een klant in een nachtclub verliest hij zijn inkomen. Hij aanvaardt dan maar een job in de bar van een Vlaamse valsmunter (Sam Louwyck). Niet lang daarna staat de politie voor zijn deur: die wil dat Lukas de boef helpt klissen.

Het verhaal is zeker niet vrij van clichés, maar als genrefilm die lichtjes flirt met arthouse mag hij er best zijn. De Franse filmmaker Julien Leclercq, die al enkele genregenoten op zijn palmares heeft staan, geeft de film een troosteloze look en feel mee, en wordt daarbij geholpen door een neerslachtig ogende Van Damme. Het scenario is zeer rechttoe rechtaan, maar die eenvoud scherpt het pretentieloze B-filmaspect van het geheel aan.

Louwyck lijkt zich duidelijk goed te amuseren in zijn confrontaties met Van Damme. Hij speelt een interessanter personage dan Kevin Janssens die de sidekick van dienst vertolkt. Gelukkig geven zijn dreadlocks hem meer om mee te spelen dan zijn dialogen.

Tenslotte nog dit: waarom praten Walen Engels tegen Vlamingen als ze geen ‘Vloms’ verstaan? Misschien omdat Leclercq en JCVD denken dat Vlamingen geen Frans verstaan?  Of omdat JC zich niet aan Nederlands wilde wagen?

Jean-Claude Van Damme  levert in deze bescheiden Frans-Belgische polar met echo’s van La balance een van zijn beste vertolkingen af. Zijn rol: een uitgebluste buitenwipper die valsmunters Sam Louwyck en Kevin Janssens moet uitleveren aan de politie.

Regie Julien Leclercq
Cast Jean-Claude Van Damme, Sam Louwyck, Kevin Janssens
Speelduur1u22