21.02.2017

Recensie Lion

door Jolien Van Roelenbosch

Als films als Her ons willen tonen hoe eenzaam en afhankelijk technologie ons kan maken, dan is Lion het positieve tegengewicht. Het is namelijk het onwaarschijnlijke verhaal van hoe Google Earth ervoor zorgde dat Saroo Brierley eindelijk op zoek kon gaan naar zijn geboortedorp en zijn verloren familie.

Het verhaal begint 25 jaar eerder in India, wanneer de 5-jarige Saroo per ongeluk gescheiden raakt van zijn broer en op een trein belandt die hem duizenden kilometers verder afzet in Calcutta. Ver van huis en de taal niet machtig, moet hij zien te overleven op straat en daarna in een weeshuis. Na een tijdje wordt hij geadopteerd door een Australisch koppel, met wie hij aan een nieuw, gelukkig leven begint. Ware het niet dat de herinneringen aan thuis scherp en duidelijk in zijn geheugen gegrift blijven.

Het lijkt een kant-en-klaar verhaal voor Hollywood om te romantiseren, om te focussen op de vreugde van hereniging en op de kracht van familie. Regisseur Garth Davis en scenarist Luke Davies besloten echter om uitgebreid te focussen op de tragiek. Ze nemen de tijd om ons te tonen hoe eenzaam de 5-jarige Saroo was, wat hij allemaal meemaakte, hoe hij ervoor koos om te vechten en te blijven hopen. Dat je op voorhand weet hoe de film afloopt, is hierbij een belangrijk gegeven: het biedt een houvast tijdens de emotioneel harde scènes – zeker als je nog eens beseft dat alles echt gebeurd is.

De authenticiteit van de film wordt versterkt door het gebruik van Hindi en Bengalees, maar ook door de focus op pure emoties aan de hand van vele stiltes. De meest ingetogen scènes zijn dan ook die waar de acteurs het meeste schitteren. Natuurlijk spelen hoofdacteurs Nicole Kidman en Dev Patel hun rollen fantastisch, maar het is de jonge Sunny Pawar die met de aandacht gaat lopen. Lion is zijn allereerste keer op het witte doek, maar toch straalt hij zoveel naturel uit dat hij nu al de Break Out Star van 2017 mag worden genoemd.

De onvoorstelbare hereniging van Saroo en zijn Indische familie wordt gebruikt als aanzet, maar de voorafgaande reis maakt nog meer indruk. Het is tenslotte de 5-jarige Saroo die de volwassene versie tot actie doet overgaan. De herinneringen aan zijn jeugd en de harde levenslessen van toen maken van hem een man die zijn toekomst naar zijn hand zet.

Hartverscheurend optimisme op zijn best.

De obsessieve zoektocht van een geadopteerde Indiër (Dev Patel) naar zijn echte moeder begint als Slumdog Millionaire, maar evolueert naar een soort omgekeerde Secrets and Lies. De Australische debutant Garth Davis baseerde dit drama op een waargebeurd voorval.

Regie Garth Davis
Cast Sunny Pawar, Dev Patel, Nicole Kidman, Rooney Mara, David Wenham
Speelduur 1u58