10.03.2020

Recensie Hope Gap

Je merkt heel snel wanneer er een scenarist in de regiestoel zetelt. Op enkele uitzonderingen na schilderen ze meer met woorden dan met beelden. Acteurs hoor je daar niet over klagen, want ze krijgen betere dialogen dan doorgaans het geval is. Hope Gap is een typisch voorbeeld van zo’n film. Een must dus voor wie een uitstekende karakterstudie wil zien, maar zij die grote cinema koesteren, zullen op hun honger blijven zitten.

De 72-jarige Brit William Nicholson is een graag geziene gast in Hollywood dankzij zijn bijdragen aan de scripts van Gladiator en Les Misérables. Critici schatten zijn romans en toneelstukken echter hoger in omdat ze persoonlijker zijn. Zijn theaterstukken Shadowlands en The Retreat from Moscow worden als zijn beste werk beschouwd. Het tweede heeft Nicholson nu zelf verfilmd als Hope Gap.

Grace (Annette Bening) en Edward (Bill Nighy) zijn al bijna dertig jaar getrouwd, maar er scheelt iets aan hun huwelijk. Grace krijgt het vaak op haar heupen van de passieve Edward, maar die doet altijd alles om geruzie uit de weg te gaan. Op een dag nodigt Edward hun zoon Jamie uit naar hun huis in het kustdorpje Hope Gap en meldt dat hij Grace diezelfde dag nog zal verlaten. Wanneer Grace het slechte nieuws te horen krijgt, besluit ze te vechten voor wat ze al lang verloren heeft.

De manier waarop Nicholson de relatie beschrijft, is zo eerlijk tegenover beide partijen en zo psychologisch juist dat je heel goed begrijpt waarom het toneelstuk bejubeld werd. Nicholson gebruikt de zoon als een instantie die onmogelijk een kant kan kiezen, waardoor je in de slotfase zowel Grace als Edward begrijpt. Grace krijgt in het begin de rol van antagonist omdat ze zo neurotisch is en haar man verbaal bestookt, maar halverwege begin je de passiviteit van Edward meer en meer als de negatieve factor te beschouwen.

Met perfect gecaste acteurs als Nighy en Benning – van haar gewraakte Engels accent had ik totaal geen last – haalt Nicholson het maximum uit zijn dialogen. Tussen scènes door heeft hij echter de neiging om zich te laten gelden als visueel regisseur en laat hij dronecamera’s over rotskusten glijden – een mens kan toch niet de hele tijd binnenblijven, moet hij gedacht hebben. Op zo’n momenten besef je dat hij van echte cinema écht geen kaas heeft gegeten.

Scenarist-regisseur-toneelmaker William Nicholson (Shadowlands) geeft met de verfilming van zijn toneelstuk The Retreat from Moscow – over het plotse imploderen van een huwelijk van bijna dertig jaar – een podium aan topacteurs Annette Bening en Bill Nighy om uit te blinken. Scenes from a Marriage op zijn Brits.

Regie William Nicholson
Cast Annette Bening, Bill Nighy, Josh O’Connor
Speelduur 1u40