20.03.2019

Recensie High Life

Als er iemands oeuvre werkelijk alle kanten uitgaat, dan is het wel dat van Claire Denis. In haar narratief eenvoudigste films zoals Beau Travail, 35 Rhums en White Material ben je helemaal mee met het verhaal, maar van zodra ze extremen opzoekt zoals in Trouble Every Day en Les Salauds wil het wel eens misgaan. Met High Life doet ze een poging om het sciencefictiongenre te injecteren met frisse ideeën, maar het eindresultaat heeft meer weg van een work in progress dan van een solide auteursfilm.

De premisse van Denis’ eerste Engelstalige project had de basis kunnen zijn van een Schwarzenegger-vehikel. Mannelijke en vrouwelijke criminelen (waaronder Robert Pattinsons Monte) reizen in een ruimteschip doorheen het heelal op zoek naar alternatieve energie. In hun vrije tijd – die ze in overvloed hebben – worden ze door dokter Dibs (Juliette Binoche) gebruikt als proefkonijnen voor voortplantingsexperimenten, maar een levensvatbare baby hebben die nog niet opgeleverd.

Op papier lijkt het alsof Denis de basis van Escape Plan wilde mengen met vleugjes Silent Running, Alien, Frankenstein, Solaris en Gattaca. De verschillende ingrediënten vormen echter nooit een harmonieus geheel. Het eindresultaat komt over als een verzameling losse scènes, de één al wat boeiender dan de andere. Het meest tot de verbeelding sprekende element is de fuck box, een ruimte met een ‘seksstoel’ waarin de ruimtevaarders hun lusten kunnen botvieren. Alleen: dit gegeven werkt eerder komisch dan dramatisch, zeker wanneer de grote Binoche er gebruik van maakt.

Tenzij je kickt op rommelige scripts, half uitgewerkte ideeën en de auteursstatus van Denis, voel je je tijdens de eindgeneriek enigszins bekocht. De cineaste weigert immers honderd minuten lang op haar doel – wat dat ook moge zijn – af te gaan en lijkt vooral dingen te willen uitproberen. Misschien moet ze Stalker, Solari en 2001: A Space Odyssey nog eens bekijken om te zien hoe echt vernieuwende scifi eruitziet.

Spijtig vooral voor Pattinson, die alsmaar beter acteert en goed op weg is om een icoon van de auteurscinema te worden.

De Franse cineaste Claire Denis geeft sciencefiction een Europese auteurmake-over via het verhaal van een groep criminelen die in een ruimteschip onderworpen worden aan voortplantingsexperimenten. Robert Pattinson is groots in deze arthousehutsepot van Escape Plan, Frankenstein en Silent Running.

Regie Claire Denis
Cast Robert Pattinson, Mia Goth, Juliette Binoche
Speelduur 1u50