29.05.2019

Recensie Godzilla: King of the Monsters

Kaiju- en andere monsterfilms lijden vaak aan dezelfde kwaal: te veel mensen, te weinig beesten. Ook deze sequel op Godzilla uit 2014 en na Kong: Skull Island de derde film in Warners MonsterVerse gaat eronder gebukt.

Natuurlijk valt die menselijke factor te begrijpen: studiebonzen gaan ervan uit dat het publiek zich meer kan identificeren met acteurs dan met reusachtige creaturen die een robbertje vechten. Men houdt er echter nooit rekening mee dat Godzilla en co. duizend keer charismatischer zijn dan al die acteurs die met een open mond naar een green screen staan te staren.

De paar keer dat Godzilla: King of Monsters echt tot leven komt, zijn dan ook momenten waarbij het schudderige nieuwsfootage-achtige camerawerk plaatsmaakt voor beheerste longshots van krijsende kaiju die elkaar te lijf gaan. Naast het nucleaire monster uit de titel maken trouwens ook de betoverende Mothra, de vurige Rodan en de demonische Gidorah meer indruk dan de internationale ensemblecast die wordt aangevoerd door Stranger Things-wonderkind Millie Bobby Brown, Friday Night Lights-coach  Kyle Chandler en Bates Motel-uitbaatster Vera Farmiga.

Het scenario – waarin Godzilla de mensheid moet beschermen tegen enkele minder vredelievende titanen – bevat een paar onverwachte bochten die in de handen van een betere regisseur best beklijvend hadden kunnen zijn. Michael Dougherty (Krampus) twijfelt echter zo hard tussen Roland Emmerich-achtige popcornpret en James Cameron-schatplichtige blockbustersérieux dat de toon al even chaotisch is als de mise-en-scène. Zelfs de vijftal komisch bedoelde oneliners crashen genadeloos.

En dan zijn er nog die krampachtige knipoogmomenten. In Kong: Skull Island was het de Vietnamklassieker Apocalypse Now die eraan moest geloven, ditmaal wordt er ‘vernuftig’ verwezen naar John Carpenter-parel The Thing. Sta me dan ook toe om af te sluiten met een welgemeende ‘You gotta be fucking kidding me.’

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit Godzilla duikt het nucleaire wezen opnieuw op. Alleen wordt het ditmaal duidelijk dat hij in tegenstelling tot die andere titanen best vredelievend is. Meer monsters, meer chaos, meer vernieling.

Regie Michael Dougherty
Cast Millie Bobby Brown, Vera Farmiga, Kyle Chandler
Speelduur 2u12