05.02.2019

Recensie Free Solo

Alex Honnold is een vreemde snuiter. Een lichtjes autistische eenzaat die niets liever doet dan bergen beklimmen. Een echte adrenalinejunkie is hij niet, want angst heeft een storende invloed op hem. Zijn amygdala – het deel van het brein dat instaat voor onze emoties – werkt niet zoals die van de meeste mensen. Alex streeft naar perfectie en klimmen met touwen is in zijn ogen vals spelen. Dus beslist hij een compleet krankzinnige stunt uit te halen.

Hij wil de ruim 900 meter hoge wand van El Capitan, een rotsformatie in het Yosemite National Park in de Sierra Nevada, zonder touwen beklimmen. De filmmaker-alpinist Jimmy Chin en de cineaste Elizabeth Chai Vasarhelyi volgen hem tijdens de maandenlange voorbereidingen en brengen de finale klimpartij in beeld.

Honnold eindeloos zien oefenen (met touwen) had behoorlijk vervelend kunnen zijn, maar er gaat juist een enorme spanning uit van die scènes. Men cut van een close-up van een kleine uitstulping waar hij met zijn volle gewicht op steunt naar een vogelperspectiefshot van zijn lichaam tegen de massieve wand. Als kijker kun je alleen nog maar denken: dit is onmogelijk…

Maar de film had niet zo sterk geweest zonder love story. Eenzaat Alex leert tijdens zijn voorbereidingen Sanni McCandles kennen. Net zoals de meeste mensen heeft zij moeite om Alex’ beweegredenen te begrijpen. De toeschouwers krijgen met Sanni eindelijk iemand waarmee ze zich kunnen identificeren, want met Alex is dat schier onmogelijk. We delen haar angst en proberen met haar om haar geliefde te begrijpen. Op die manier transformeert Free Solo van een indringende studie van een perfectionist tot een door en door menselijke verhaal.

De Oscar staat al klaar.

Alpinist-filmmaker Jimmy Chin en cineaste Elizabeth Vasarhelyi registreren in deze razend spannende documentaire Alex Honnolds poging om zonder touwen de 900 meter hoge wand van El Capitan in het Yosemite National Park te beklimmen. Duizelingwekkender dan een double bill van Touching the Void en Everest.

Regie Elizabeth Chai Vasarhelyi and Jimmy Chin
Cast Alex Honnold, Jimmy Chin, Sanni McCandless
Speelduur 1u36