10.08.2021

Recensie Free Guy

Free Guy, een Fox-film die door de overname in handen van Disney viel, is een typisch Hollywoodproduct. Je kunt alle cult- en succesfilms afvinken waar de scenaristen de mosterd haalden – en dan vergeten we effe videogames à la Grand Theft Auto. Bij zo’n acuut gebrek aan originaliteit mag het een mirakel heten dat deze actiekomedie nooit vervelend of uitputtend wordt.

Guy uit de titel is een NPC of non-playable character, een achtergrondpersonage zonder dramatische spanningsboog in de videogame Free City. Hij beseft mettertijd dat hij zich in een fake wereld bevindt (The Truman Show). Elk dag herhaalt zich eindeloos (Groundhog Day) terwijl er naast hem geplunderd, geschoten en opgeblazen wordt. Maar vreemd genoeg wordt hij verliefd, voelt hij zich geroepen om de held uit te hangen en het einde van zijn universum te verkennen (The Matrix, The Thirteenth Floor en opnieuw The Truman Show).

Dat Free Guy enigszins functioneert, heeft te maken met enkele goede keuzes. Vooreerst is Ryan Reynolds perfect gecast. De acteur ziet er door zijn lichaamsbouw en gestroomlijnd gezicht echt uit als de creatie van een game-ontwerper. Wanneer je hem in de film op een scherm als gamefiguurtje ziet, is er weinig verschil met de echte Reynolds. Daarnaast storen de clichés – de Afro-Amerikaanse beste vriend, de ochtendkoffie, de overvallen… – voor een keer niet, want je kijkt tenslotte naar een gamewereld. De slimste beslissing was echter de komediebenadering: niets wordt ernstig genomen en het hoge aantal geslaagde grappen zorgt ervoor dat je zelden de drang voelt om op je horloge te kijken.

Dat wil niet zeggen dat Free Guy een echt memorabele Hollywoodfilm is. Het extreem optimisme, de formulestructuur, het risicoloze onderwerp, het gladde happy end en vooral de hyperconventionele regie van Shawn Levy – de regisseur van onder meer The Pink Panther met Steve Martin – staan elke positieve vergelijking met zijn legendarische voorgangers in de weg.  Maar goed, een hamburger van McDonald’s kan ook al eens smaken, ook al is die van Peter Goossens heel wat lekkerder.

Ryan Reynolds vertolkt in deze actiekomedie van Shawn Levy een achtergrondpersonage in een videogame die door verliefd te worden zijn ‘wereld’ op stelten zet. Wat The Truman Show was voor realityseries, is Free Guy voor de games.

Regie Shawn Levy
Cast Ryan Reynolds, Jodie Comer, Taika Waititi
Speelduur 1u55