30.10.2019

Recensie Doctor Sleep

Het leek aanvankelijk geen goed ideeom  Stephen Kings Doctor Sleep te vertalen naar het grote scherm: al is de film geen remake van The Shining maar een vervolg en wordt er een totaal ander verhaal verteld, de erfenis van Stanley Kubrick weegt hoe dan ook zwaar op het project. De geprezen horrorregisseur Mike Flanagan (Gerald’s Game) heeft het echter slim gespeeld. Hij zweert trouw aan King, maar plaatste zijn verhaal in het filmuniversum dat Kubrick destijds heeft gecreëerd.

Doctor Sleep vertelt wat er gebeurt met Danny Torrance (Ewan McGregor), het zoontje uit The Shining, als hij volwassen is. Aanvankelijk lijkt hij in de voetsporen van zijn drankzuchtige en gewelddadige vader te treden, maar na een tijdje ontnuchtert hij en ontdekt hij dat hij zijn telepathisch talenten kan aanwenden om stervende mensen te begeleiden. Wanneer een jong meisje met dezelfde gaven belaagd wordt door een bende vampierachtige figuren die zich voeden met die shining, moet Danny echter echt in actie schieten.

Wie hoopt op een Kubrickiaanse film zal ontgoocheld zijn. Flanagans stijl is zeer conventioneel en ligt meer in de buurt van een It of een Pet Sematary. Toch geeft hij de fans van de eerste film waar ze min of meer op gehoopt hadden. Tijdens het laatste half uur voelt het alsof je met een tijdmachine naar het verleden reist in het gezelschap van nieuwe personages. En dat werkt wel. Bovendien is Flanagans script evenwichtiger en gestroomlijnder dan bijvoorbeeld dat van het problematische It Chapter 2.

Slotsom: Doctor Sleep is meer King dan Kubrick, maar ook de fans van de eerste film krijgen min of meer waar voor hun geld.

Gerald’s Game-regisseur Mike Flanagan plaatst dit vervolg op The Shining binnen het universum van de klassieker van Stanley Kubrick. Ewan McGregor vertolkt de volwassen Danny Torrance die een jong meisje moet beschermen tegen shining-vampiers, wat hem uiteindelijk doet belanden waar hij nooit meer wil zijn. The Shining meets Near Dark.

Regie Mike Flanagan
Cast Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Cliff Curtis
Speelduur 2u33