25.02.2020

Recensie Dark Waters

Dark Waters is een drama waarin een advocaat een vervuilend bedrijf aanklaagt. Doet denken aan A Civil Action en Erin Brockovich, niet? Toch is deze film op geen enkel vlak derivatief en mag je hem zelfs omschrijven als een van de meer beklijvende gerechtsthrillers van de laatste jaren. De sterke vertolking van producent-acteur Mark Ruffalo en de kundige leiding van Carol-regisseur Todd Haynes hebben daar alles mee te maken.

De film is gebaseerd op het New York Times Magazine-artikel The Lawyer Who Became DuPont’s Worst Nightmare en Exposure, de memoires van advocaat Robert Bilott die twintig jaar lang de chemiereus DuPont voor het gerecht sleepte. Bilott ontdekte dat het product PFOA, dat gebruikt wordt om teflon te maken, mens en dier vergiftigde in Parkersburg in West Viriginia. DuPont had niet alleen de gezondheidsrisico’s van PFOA verzwegen, maar het afvalproduct eenvoudigweg in het water geloosd, met alle gevolgen van dien. Bilott leek aanvankelijk een onmogelijke strijd te voeren, maar hij gaf niet zomaar op.

Het grote verschil met andere gerechtsdrama’s over vervuilende bedrijven is dat Dark Waters halverwege de film van een lokaal probleem iets universeels maakt. In een zeer interessant opgebouwde scène, waarin Ruffalo omringd is tussen potten en pannen, zegt hij tegen zijn vrouw dat we allemaal vergiftigd zijn. Hij klinkt als een krankzinnige, maar na zijn betoog moet je toch wel even slikken en wil je meteen naar huis lopen om je pannen te inspecteren. Die reactie had je nooit bij een Erin Brockovich.

De inbreng van Haynes mag niet onderschat worden. Hij weet de complexe materie op een heldere manier uit de doeken te doen, maar verliest nooit het dramatische niet uit het oog. Wat dat laatste betreft, smokkelt hij suspensemomenten in zijn films zonder te overdrijven. De spanning vloeit vooral voort uit de vrees van Bilott over hoever DuPont zou durven gaan om zijn onderzoek en de rechtszaak te saboteren.

Daarnaast leef je mee met Ruffalo in een rol die hem veel beter ligt dan die van Hulk. De acteur weet zowel intelligentie als feilbaarheid uit te stralen.

Absolute aanrader!

Mark Ruffalo vertolkt in dit gerechtsdrama van Todd Haynes (Carol) de advocaat die chemiereus DuPont jarenlang vervolgde voor het vergiftigen van het grond- en drinkwater in Parkersburg, West-Virginia. Verwant aan het John Travolta-vehikel A Civil Action.

Regie Todd Haynes
Cast Mark Ruffalo,Tim Robbins, Anne Hathaway
Speelduur 2u06