22.07.2019

Recensie Crawl

Houten huizen zoals we ze kennen uit Amerikaanse films en series hebben vaak een crawlspace onder het gelijkvloers. Die lage ruimte zorgt ervoor dat je living niet meteen onder water staat als het hard regent en kan dienstdoen als kelder. Het is ook een plaats waar ongedierte huist. Meestal gaat het om insecten, muizen en ratten, in dit geval om een alligator.

We bevinden ons in Florida, samen met Louisiana de Amerikaanse thuisbasis van de reusachtige reptielen. In dorpen en steden heeft men er doorgaans geen last van, behalve als een nakende orkaan de straten blank zet en het jachtgebied van de dieren uitbreidt. Net op zo’n plek is Haley (Kaya Scodelario) op zoek moet naar haar vader (Barry Pepper) die spoorloos is. Papa’s hond wijst haar de weg naar de kelder, waar ze de man aantreft met een gebroken been… en in bijtgraag gezelschap.

Sappige premisse, denk je dan. Bovendien bewees de Franse regisseur Alexandre Aja dat hij talent heeft voor claustrofobische spanning (Haute tension) en maffe humor (Piranha 3D) Er was me echter een andere film op Aja’s cv ontglipt en daar doet Crawl helaas nog het meest aan denken: Mirrors. Net zoals in die spookthriller toont Aja dat hij de clichés van het genre kent, maar speurt hij tevergeefs naar de sleutel om ze te overstijgen. Wat we dus krijgen, is routineuze dierengriezel waarin het gevaar veel meer tanden heeft dan de film zelf.

Begrijp me niet verkeerd: het beest ziet er geweldig uit, Aja pakt uit met een jump scare die me een halve meter uit mijn zetel deed wippen en hier en daar geeft een goed moment de film weer even een stroomstootje. Maar de meeste rillingen die je over je lijf voelt lopen, komen van de tenenkrommend melige dialogen tussen vader en dochter.

Terwijl een orkaan nadert, worden een jonge vrouw en haar vader in een kruipkelder belaagd door een hongerige alligator. Bijtende beestengriezel à la The Shallows van Alexandre Aja, de Fransman die eerder ook al de 3D-update van Piranha voor zijn rekening nam.

Regie Alexandre Aja
Cast Kaya Scodelario, Barry Pepper, Morfydd Clark
Speelduur 1u27