06.10.2020

Recensie Corpus Christi

Een valse identiteit levert vaak een interessant verhaal op. De vrees om ontmaskerd te worden zorgt immers voor een grote dramatische spanning. In de Canadese cultfilm I Love a Man in Uniform gaat een gefrustreerde acteur de straat op als politieagent en proeft van een soort macht die hij nooit eerder heeft ervaren. De Poolse regisseur Jan Komasa en zijn scenarist Mateusz Pacewicz verplaatsen in Corpus Christi min of meer hetzelfde idee naar een religieuze sfeer. Ze stellen de vraag hoe een zondaar zich zou gedragen als hij biechtvader zou worden.

De antiheld van het verhaal is Daniel, een jonge delinquent die de kans krijgt om even te ontsnappen aan het gewelddadige tuchthuis waar hij verblijft. De priester van de instelling zorgt ervoor dat hij aan het werk kan in een houtzagerij, maar Daniel raakt maar halfweg. Onderweg stopt hij in de kerk van een klein dorpje waar hij zich om indruk te maken op een meisje voorstelt als pastoor Tomas. Voordat hij het goed en wel beseft, wordt hij gebombardeerd tot interim-pastoor. Daniel gaat helemaal op in zijn rol en verandert door zijn onorthodoxe methodes ettelijke levens. Maar zijn wonderlijke resultaten maken hem niet alom geliefd.

In de eerste helft van de film ligt de focus op Daniels transformatie van kleine crimineel tot overtuigde priester. In de tweede helft wordt dat traject gespiegeld aan het verhaal van Jezus. Je kunt er haast niet naast kijken: de gevallen vrouw, de tollenaar, Judas en het bloedgeld, het passeert allemaal de revue, maar niet op een voorspelbare manier.

Het geweldige script wordt mooi ondersteund door de uitstekende vertolking van Bartosz Bielenia, die niet alleen een overtuigende losgeslagen crimineel kan spelen, maar ook een man die met zijn daden beschadigde mensen kan begeesteren. Die tegenstelling tussen zondaar en bijna-heilige in één enkele persoon vormt de essentie van Corpus Christien legt op een sterk dramatische en geloofwaardige manier de religieuze hypocrisie in het hedendaagse Polen bloot. Geen geringe prestatie.

Een jonge delinquent presenteert zich in een dorpje voor als de nieuwe priester en zet het op stelten met zijn onorthodoxe acties.  Dit op feiten gebaseerde Poolse drama vertelt een verhaal over hoop en vergiffenis in de trant van À l’origine.

Regie Jan Komasa
Cast Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel
Speelduur 1u56