04.02.2020

Recensie Birds of Prey

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de Suicide Squad-spin-off Birds of Prey heeft twee troeven. Darren Aronofsky’s vaste director of photography Matthew Libatique toverde kleurrijke beeldjes voor zijn lens en Margot Robbie wentelt zich met veel plezier in de rol van punkgriet Harley Quin. Voor de rest heeft deze actiekomedie echter amper iets te bieden en nog minder te betekenen.

Birds of Prey schiet uit de startblokken nadat de Joker zijn liefje Harley Quin de bons heeft gegeven. Harley blaast dan maar de locatie van hun eerste date op. Dat trekt meteen de aandacht van detective Renee Montoya (Rosie Perez) die haar zo snel mogelijk wil arresteren. Intussen wil gangsterbaas Roman Sionis alias Black Mask (Ewan McGregor) een diamant bemachtigen, maar die is in de handen gevallen van een tienermeisje. Harley en drie andere potige vrouwen bundelen hun krachten om de puber te beschermen.

Vergeet het verhaaltje maar, want dat is een rommeltje. Erger nog, in de tweede helft wordt in navolging van Charlie’s Angels de oervervelende feminism for dummies-formule toegepast. Het wijst er allemaal op dat Warner Bros. en DC Films niet goed wisten wat ze wilden vertellen. Neem nu de karakterisering van Harley Quin: ze wordt verondersteld een intelligente bad girl te zijn, maar alles wat ze hier doet is dom. Men kneedde haar personage tot een verknipte surrogaatmoeder met een peperkoeken hart die uitsluitend heel slechte bad guys in mekaar slaat, zodat de toeschouwer op zijn minst wat empathie zou voelen. Maar dat lukt dus totaal niet.

Uiteraard kun je met de hulp van een grote dosis humor best genieten van een cartooneske film zonder dat het verhaal je boeit of dat je je identificeert met het hoofdpersonage. Birds of Prey wordt echter nooit écht geestig. De punkattitude had amusant en krankzinnig kunnen zijn, maar is hier een zuiver commercieel gegeven en dus extreem hypocriet. De film laat na de eindgeneriek slechts één indruk na: die van een kleurrijke maar uiteindelijk vervelende knokpartij in slow motion.

Margot Robbie kruipt vier jaar na Suicide Squad opnieuw in de huid van Harley Quin in deze actiekomedie van comicgigant DC. Het ex-liefje van de Joker verzamelt deze keer een bende wraakzuchtige vrouwen rond zich om de schurk Black Mask (Ewan McGregor) te verslaan. Te bekijken als een punkversie van Charlie’s Angels.

Regie Cathy Yan
Cast Margot Robbie, Ewan McGregor, Mary Elizabeth Winstead
Speelduur 1u49